سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بی گمان در سوره حمد، کلماتی جامع ازخیر و حکمت در امور دنیا و آخرت گرد آمده است که نظیر آن رادر هیچ کجا نمی توان یافت . [امام رضا علیه السلام]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
گذاشتن پسورد بر روی پرونده های آفیس
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/12/8:: 9:17 صبح
  • گذاشتن پسورد بر روی پرونده های آفیس

    ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا امکان قرار دادن پسورد بر روی پرونده های مختلف آفیس وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهید کرد ، میتوانید با استفاده از قابلیتهای نسخه جدید آفیس بر روی پرونده های ساخته شده توسط نرم افزارهای Word ، Excel و PowerPoint پسورد بگذارید ، به طوری که مشاهده این پرونده ها تنها با وارد کردن پسورد صحیح امکان پذیر باشد. بدین منظور: یکی از برنامه های Word ، Excel و یا PowerPoint را اجرا نمایید. از منوی Tools بر روی Options کلیک کنید. ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    نصب ویندوز از بوت
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/21:: 11:0 عصر
  •  نصب ویندوز از بوت

    برای این که ویندوز را از اول نصب کنید باید یک cd بوت داشته باشید هنگامی که سیستم را روشن میکنید کلید delete را نگه دارید و وارد تنظیمات setup شوید.اکثر mother board های جدید در همان بالا منوی boot‌را دارند که شما با زدن کلید های چپ و راست میتوانید وارد ان شوید و بوت اول خود را cdrom انتخاب کنید.باید روی ان enter‌ زده و cdrom ‌را انتخاب کنید.سپس روی exit رفته و save and exit‌ یا  چیزی شبیه به این را بیاد انتخاب کنید که تنظیمات شما را زخیره کند.حال هنگام روشن کردن سیستم اگر cd بوت در سیستم باشد میتوانید از ان استفاده کنید.بعد از این که cd  بوت شد و هنگامی که گفته میشود press any key .......... دکمه ای را بزنید تا وارد مراحل نصب ویندوز شوید.

     منتظر بمانید تا ویندوز مراحل نصب را طی کند بعد از این که به متنی که حاوی توضیحات مایکروسافت و نوعی قرارداد با شما میباشد رسیدید.روی F8 کلیک کنید تا تائید شود.

     در قسمت بعد چنانچه شما قبلا ویندوزی داشته باشید از شما خواهد شد که میخواهید روی همان ویندوز نصب شود یا انتخاب با شما باشد. با زدن دکمه R میتوانید روی همان ویندوز نصب کنید و با زدن دکمهEsc‌ انتخاب درایو ظاهر خواهد شد.پیشنهاد ما Esc‌میباشد.

     اگر Esc‌را زده باشید این قسمت یعنی قسمت انتخاب درایو ظاهرمی شود. میتوانید درایو مورد نظر را انتخاب کنید همچنین با زدن دکمه D‌میتوانید درایو را پاک کنید تا بعدا تبدیل به درایو جدید یا تبدیل به دو یا چند درایو کنید. بعد از این که D را بزنید دوباره دکمه L‌رابزنید حال درایو پاک شده.میتوانید درایو پاک شده را انتخاب و با زدن دکمهC‌ان را دوباره بسازید.وقتی ان را میسازید میتوانید هجم ان را تایین کنید .مثلا اگر میخواهید درایو را تبدیل به دو درایو کنید.باید هجم فعلی را تبدیل به 2 کرده و Enter کنید.حال دو درایو جدید خواهید داشت.البته برای عوض کردن یا تقسیم هجم درایو میتوانید از Partition Magic هم استفاده کنید که اموزش ان در بخش اموزش گذاشته شده.یا این که برای ساخت پارتیشن های خود باید Fdisk‌را بلد باشید که ان هم در بخش اموزش یاد داده شده است. به حر حال با انتخاب درایو مورد نظر خود میتوانید وارد قسمت بعد شوید.

     در اینجا میتوانید انتخاب کنید که فرمت درایو شما چه باشد FAT یا NTFS‌تفاوت این دو را در اینجا ببینید و انتخاب کنید.بهتر است گزینه هایی که جلوی ان کلمه Quick‌ نوشته شده را انتخاب نکنید زیرا فرمت کامل مناسب تر است. بعد از این که مراحل را رد کردید ویندوز فرمت انتخابی شما را اغاز کرده و سپس فایلهای مورد نیاز را کپی میکند. سپس سیستم restart خواهد شد.

     بعد از این که سیتم restart شد کاملا صبر کنید تا ویندوز مراحل نصب را ادامه دهد اگر به پنجره وارد کردن کد ویندوز رسیدید کدی که در کیس ویندوز یا در فایلی متنی با نام serial یا cd key قرار دارد وارد کنید.این پنجره بستگی به تنظیمات شما ممکن است در این قسمت یا در قسمتهای بعد ظاهر شود.

     در اینجا زبان  خود را انتخاب میکنید .برای این که امکان تایپ فارسی داشته باشید روی customize‌کلیک کرده و تب language را انتخاب کنید سپس هر دو تیک را علامت بزنید و apply را بزنید تا فایلهای مربوط نصب شوند بعد در قسمت details روی add کلیک کرده و فارسی را اضافه کنید. رو دکمه ok زده و next‌کنید


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    اموزش نصب ویندوز xp
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/21:: 10:59 عصر
  • اموزش نصب ویندوز xp

     

    ابتدا باید یک cd ویندوزxp داشته باشید . دقت کنید که این cd باید bootable باشد. اگر میخواهید که ویندوز فعلی را تبدیل به ویندوز xp کنید یا update کنید نیازی به cd  بوت ندارید. cd ویندوز را درون cd rom گذاشته و ویندوز اتوماتیک auto run خواهد شد.دقت کنید که اگر بخواهید ویندوز فعلی خود را که مثلا 98 یاme یا2000 میباشد را update کنید اطلاعات شما مثلا my document شما و برنامه های نصب شده شما حفظ خواهد شد.ولی اگر ویندوز شما ایراد دارد.بهتر است ان را از اول فرمت و نصب کنید که این نوع نصب در اینجا توضیح داده شده است.

    بعد از این که cd ویندوز را گذاشتید. خود به خود مرحله نصب ویندوز شروع خواهد شد . روی گزینه install windows xp کلیک کنید.

    در قسمت بعد از شما پرسیده میشود که میخواهید یک ویندوز جدید نصب کنید یا ویندوز فعلی را update کنید در صورتی که در ویندوز فعلی شما ایرادی ندارد و میخواهید ان را تبدیل به xp کنید این مرحله را رد کنید و دست نزنید زیرا به طور خودکار upgrade  recommandedانتخاب شده است.ولی چنانچه قصد دارید ویندوز جدیدی در درایوی دیگر نصب کنید باید new instalation را انتخاب کنید.در این صورت بعد از نصب کامل ویندوز xp هنگامی که سیستم را روشن میکنید دو منو ظاهر شده و از شما پرسیده خواهد شد که میخواهید وارد کدام ویندوز شوید.بدین ترتیب شما 2 ویندوز خواهید داشت.

     در مرحله بعد باید سریال ویندوز را وارد کنید این سریال احتمالا در پشت کیس cd یا درون خود cd  داخل فایلی به نام serial یا cd key یا readme نوشته شده.

     در قسمت بعد روی دکمه advanced option کلیک کرده و در پنجره جدید گزینه دوم را تیک بزنید.این برای این است که شما درایوی را که ویندوز در ان ریخته شود را انتخاب کنید.همچنین جهت تسریع کار میتوانید گزینه اول را تیک بزنید تا تمامی فایلهای ویندوز روی هارد ریخته شده و از انجا نصب شوند.بر روی ok کلیک کنید. در قسمت پایین میتوانید زبان خود را انتخاب کنید ان را farsi‌انتخاب کنید تا ابزار فارسی نصب شوند. (اگر تصمیم دارید از فارسی سازی مثل سینا پک استفاده کنید این قسمت را دست نزنید).حال بر روی next کلیک کنید.

     در این مرحله از شما سوال میشود میخواهید نصب ویندوز رو از اینترنت به روز کنید؟ چنانچه مایل باشید میتوانید گزینه بالا را انتخاب کرده و next را بزنید در این صورت اخرین update ها از اینترنت دانلود خواهد شدولی با انتخاب گزینه پایینی بدون update وارد مرحله بعد می شوید.به هر حال بعد از رد کردن این قسمت فایلهای ضروری اتوماتیک کپی یا دانلود خواهند شد و سیستم restart خواهد شد.

     منتظر بمانید تا ویندوز مراحل نصب را طی کند بعد از این که به متنی که حاوی توضیحات مایکروسافت و نوعی قرارداد با شما میباشد رسیدید.روی F8 کلیک کنید تا تائید شود.

     در قسمت بعد چنانچه شما قبلا ویندوزی داشته باشید از شما خواهد شد که میخواهید روی همان ویندوز نصب شود یا انتخاب با شما باشد. با زدن دکمه R میتوانید روی همان ویندوز نصب کنید و با زدن دکمهEsc‌ انتخاب درایو ظاهر خواهد شد.پیشنهاد ما Esc‌میباشد.

     اگر Esc‌را زده باشید این قسمت یعنی قسمت انتخاب درایو ظاهرمی شود. میتوانید درایو مورد نظر را انتخاب کنید همچنین با زدن دکمه D‌میتوانید درایو را پاک کنید تا بعدا تبدیل به درایو جدید یا تبدیل به دو یا چند درایو کنید. بعد از این که D را بزنید دوباره دکمه L‌رابزنید حال درایو پاک شده.میتوانید درایو پاک شده را انتخاب و با زدن دکمهC‌ان را دوباره بسازید.وقتی ان را میسازید میتوانید هجم ان را تایین کنید .مثلا اگر میخواهید درایو را تبدیل به دو درایو کنید.باید هجم فعلی را تبدیل به 2 کرده و Enter کنید.حال دو درایو جدید خواهید داشت.البته برای عوض کردن یا تقسیم هجم درایو میتوانید از Partition Magic هم استفاده کنید که اموزش ان در بخش اموزش گذاشته شده.یا این که برای ساخت پارتیشن های خود باید Fdisk ‌را بلد باشید که ان هم در قسمت اموزش یاد داده شده است. به حر حال با انتخاب درایو مورد نظر خود میتوانید وارد قسمت بعد شوید.

     در اینجا میتوانید انتخاب کنید که فرمت درایو شما چه باشد FAT یا NTFS‌تفاوت این دو را در اینجا ببینید و انتخاب کنید.بهتر است گزینه هایی که جلوی ان کلمه Quick‌ نوشته شده را انتخاب نکنید زیرا فرمت کامل مناسب تر است. بعد از این که مراحل را رد کردید ویندوز فرمت انتخابی شما را اغاز کرده و سپس فایلهای مورد نیاز را کپی میکند. سپس سیستم restart خواهد شد.

     بعد از شروع مجدد سیستم منتظر بمانید تا مرحل نصب اتوماتیک پیش برود تا اینکه شما با پنجره ای مواجه خواهید شد.در اینجا زبان  خود را انتخاب میکنید .چنانچه در قسمت چهارم شما فارسی را انتخاب کرده اید این قسمت را دست نزنید . فقط در قسمت details عربی را remove‌ کنید(البته این کار بستگی به نوع کیبورد شما دارد ولی در اکثر کیبوردها با این کار چند ایراد جزئی بر طرف خواهد شد به هر حال فارسی سازی ویندوز xp کامل نیست و ایراداتی در حروف ی پ ژ گ احتمالا خواهید داشت برای فارسی کردن ویندوز میتوانید از یک فارسی ساز استفاده کنید) رو دکمه ok زده و next‌کنید.
     

    از اینجا به بعد برای هر دو حالت نصب از روی ویندوز و نصب از boot مشترک میباشد.

     در این جا نام خود و نام کمپانی یا شرکت یا هرچه دوست دارید.مثلا home

     در اینجا نام کامپیوتر خود را مینویسید که نامی به عنوان پیش فرض نوشته میشود.در قسمت پایین میتوانید پسور مدیریت کامپیوتر را وارد کنید به این ترتیب کسی نمیتواند به جای شما وارد شود زیرا شما مدیریت کامپیوتر را دارید و میتوانید حتی برای استفاده کننده های دیگر هم قواعدی خواص تایین کنید مثلا برادر کوچک شما نتواند فایلها را پاک کند.

     این قسمت برای تنظیمات اتصال به اینترنت است.روی منوی پایین روی اول زده و ایران را انتخاب کنید.در قسمت What Area Code استان را میزنید مثلا برای تهران 021      در قسمت dial nomber چیزی ننویسید.و در پایین هم نوع ارتباط تلفنی خود  تون یا پالس را انتخاب کنید و next کنید.

     در اینجا ساعت محلی را انتخاب میکنید.جلوی time zone‌ اگر در ایران هستید GMT+03:30 Tehran‌ را انتخاب کنید.و بر روی next کلیک میکنید .ویندوز نصب را ادامه داده و سر انجام به پایان میرساند و سیستم restart خواهد شد.

     بعد از شروع مجدد ویندوز از شما سوالاتی خواهد شد شما تمام گزینه هایی که از شما میخواهد ویندوز را توسط اینترنت رجیستر کنید را کنسل کنید(باید گزینه های پایین را انتخاب کنید) زیرا هنوز معلوم نیست مودم شما به درستی کار میکند یا نه ؟

    سپس در اخر از شما خواسته میشود 5 user معرفی کنید که شما برای اولی نام خود را وارد کرده و finish را بزنید.حال شما وارد ویندوز جدید شده اید.
     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    قلیان بلای خانمان سوز
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/21:: 5:24 عصر
  •  

    قلیان

     

     

    واژگانی آشنا

     دودمانی نهفته 

    غمگساری دیرینه

     

    تاریخچه قل و قلیان بر میگردد به دهه چندم هجری زمانی که در میان قیل و قال شهر طائفه ای بود در دوردستها به نام :

     شوپوش ، مردمانش همه سرگرم و چموش ، در میدان پلنگ و در خانه چو موش ، اندر بر هر خانه و هر دخمه و گوش ، بود آتشی و هیزمی و آبکی جوش

    وندر دل آن بین بود الونکی  ، صاحب آن بود عبدالقلک قل سرکی ، هر صبح ز بانگ مرغش هول هولکی ، برمیخواست و میزد به کوهی خرکی – عبدالقلک قل سرکی داشت قلکی ، قلک کوزه ای و خوش نمکی ، اندر آن کوزه همی آب چو ریخت ، در پی نان به صحرا میسیخت * ، سیخ و آب و کوزه را بر هم کرد ، زورکی آتشی  سر هم کرد ، آب در کوزه و سیخها روی سرش ، نی لبک را نهاد روی درش ، زان میان چوبکی بود در دست چپش، آن زغال گشت و نهاد روی سرش ، وانگهی جستی زد و بنشست بر روی خرش .  آنچه را در دست داشت هوفی کشید ، از درون کوزه صداهایی شنید ، در دم و بازدم او دودی بدید ، که پر و بالش بداد خوابش پرید .

    زین سبب قل قل کنان او بازگشت ، دود بالای سرش لنگ در هوا او بازگشت ، مردمان از دیدنش گرخیدن ، چون او را با قل قلش میدیدن ، ابتدا بر او و بر ریش سیاش خندیدن ، بعد آن بر نام او نامی دگر نامیدن ، عبدالقلک قل سرکی قل قلیان ، بستودن سر کوی و گذر پیر و جوان ،  چنج نمود کوزه او به قلیان ، قل او ماند صدها و صدها سالیان ، در میان بادها و بودها ماند جاودان ، در دو جهان آن بی نشان

     

     و در نهایت عبدالقلک پدر قلیان که به بیماری ریه و آبشش مبتلا گشت در اواخر عمر شعری سرود و وصیت کرد تا آن را بر  سنگ مزارش بحکن تا آیندگان درس بگیرند ، و آن این بود :

     

    نزنید دود      نبرید سود            ندخانید     نتپانید      زیرا چو من بسرطانید

     

     

    * میسیخت = سیخ جمع میکرد

     

    .............................................................

     

     

     

    متن بالا تاریخچه تخیلی قلیان بود ، اما موضوع مهمتر این هست که طبق گزارش زیر قلیانی اختراع شده که ناخلف هست و اونطور که خودشون میگن ضرر که نداره هیچ ، سود هم داره

     

     

     

    مشروح خبر به نقل از روزنامه ای معتبر

     

    قلیان اکسیژن جایگزین قلیان سنتی میشود

     

    قلیان اکسیژن که توسط نادر مظفری مخترع ایرانی طراحی و ساخته شده ، قرار است جایگزین قلیانهای توتونی و مضر شود . به گزارش فارس ، سعید صدری دبیر کمیته گردشگری سلامت با اشاره به فواید اکسیژن برای بدن انسان خاطر نشان کرد : اگر اکسیژن کافی به بدن انسان نرسد قدرت تصمیم گیری کاهش می یابد و فرد دچار بیماری میشود .. این قلیان جدید نه تنها ضرر ندارد بلکه برای بدن نیز مفید است .

    نادر مظفری طراح قلیان اکسیژن گفت : در قسمت آتشدان بالای قلیان بالنی که به کپسول اکسیژن وصل است قرار دارد که موجب تنظیم میزان استفاده از اکسیژن میشود . لوله حمل اکسیژن از بالن تا داخل منبع آب قلیان از نوع نایلون یا استیل یا برنز است تا بر اثر تماس با اکسیژن اکسیده نشود . در قسمت منبع آب قلیان هم ، آب وجود دارد که بر رطوبت آن می افزاید و میتوان با افزودن اسانس یا عرقیات نعناع ، ریحان ، کاکوتی و اکالیپتوس برای ضد عفونی مجاری تنفسی استفاده کرد .

     

     

     وعاقبت اعتیاد به مواد مخدر وطرد ازاجتماع


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    سنت قدیمی و زیبای گلابگیری
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/21:: 5:15 عصر
  •  


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    روتوش و چهره سازی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/21:: 5:0 عصر
  • زیباسازی تصاویر FaceFilter Studio Edition 2.0.1120.1

    برای ترمیم و زیبا سازی تصاویر صورت گرفته شده چه توسط دوربین دیجیتال و چه سایر تصاویر دیجیتالی، استفاده از نرم افزاری تخصصی این فن می تواند بسیار مفید تر از استفاده از نرم افزار های غول گرافیکی دنیا همچون فتوشاپ باشد. خواه آنکه کارکردن با چنین نرم افزار هایی نیاز مهارت و آموزش پیشین دارد و افراد آماتور از استفاده از آنها بی بهره خواهند ماند به علاوه همان نرم افزارهای غول گرافیکی نیز برای تخصصی کار کردن نیاز به افزودن فیلتر ها و پلاگین های مخصوص دارند که کار در این زمینه برای کاربر نه چندان حرفه ای بسیار دشوار می شود .

    ویژگی های جدید ارائه شده در نرم افزار FaceFilter Studio 2.0 :

    - بهبود چشمگیر در بخش های قدرتمند و هوشمند تنظیم رنگ خودکار که به خوبی و به گونه ای هوشمندانه صورت انسان را تشخیص داده و به ترمیم تمامی ایراد های جزئی آن می پردازد و تصویری با کیفیت و زیبا را به شما تحویل می دهد .

    - رفع هوشمندانه و بسیار قدرتمند قرمزی چشم که ناشی از فلش دوربین هاست .

    - چاپ عالی و با کیفیت تصاویر با یک کلیک .

    - پشتیبانی از روتوش و ویرایش تصاویر بسیار با کیفیت حتی با رزولوشنی بیش از 12 مگاپیکسل !

    دیگر ویژگی های نرم افزار قدرتمند روتوش تصاویر صورت FaceFilter Studio 2.0 :

    تلاش برای هر چه طبیعی تر ساختن تصاویر صورت حاصله

    - حذف یا تغییر در حالات بد صورت

    - باز یا بسته کردن چشم ها

    - تنظیم چاقی یا لاغری صورت

    - زیبا سازی و تمیز کردن جزئیات چهره

    بهره گیری از فن آوری های نوین زیبا سازی و رفع عیوب پوست

    - تغییر یا تنظیم رنگ پوست به گونه ای طبیعی

    - مخفی کردن ایراد های صورت همچون خال، جوش، زخم و ....

    - حذف هرگونه زایده پوستی و نازیبایی های پیش آمده در پوست صورت .

    - کم کردن گودی و سیاهی زیر چشم در تصاویر .

    اصلاح هوشمندانه و قدرتمند تصاویر

    - تشخیص خودکار و هوشمندانه رنگ و نوع پوست و ایجاد تغییرات لازمه برای هرچه زیباتر و طبیعی تر و مرغوب کردن آن .

    - بهبود در توازن و تنظیم رنگ صورت با یک کلیک .

    - کاستن قرمزی چشم ناشی از فلش تنها با یک کلیک به گونه ای طبیعی .

    - آرایش و ایجاد تغییرات در آرایش صورت .

    سادگی و قدرت بالای نرم افزار در ویرایش تصاویر صورت تنها در 5 مرحله

    این نسخه از نرم افزار با نسخه های 2000/XP/VISTA از سیستم عامل ویندوز سازگاری کامل دارد .

    تبدیل عکس سیاه سفید به رنگی Black Magic Pro 2.8

    Black Magic Pro نرم افزار عالی برای تبدیل عکس های سیاه و سفید به رنگی است که به آسانی با این نرم افزار می توانید عکس های سیاه سفید خود را به رنگی تبدیل کنید.

    اصلاح و بازسازی تصاویر دیجیتالی

    Nikon Capture NX نرم افزاری بسیار قدرتمند که برای پردازش و ویرایش تصاویر دیجیتالی استفاده می شود.
    nikon خصوصا برای عکاسان بسیار مفید و کارآمد میتواند باشد
    این نرم افزار به یک پردازشگر قدرتمند مجهزه که این توانایی را به شما میدهد که بتوانید نقاط مختلف تصویر را مورد بررسی قرار بدهید , رنگها رو اصلاح کنید و کلا سطح کیفی عکس رو ارتقاع بدهیدو
    برای انجام این کار نیازی به ایجاد layer و mask نیست.
    شما میتوانید پروژه خود را (تصاویری که قصد اصلاح و ویرایش در آنها را دارید) را با فرمت مخصوص NEF ذخیره کنید با این کار میتوانید بدون ایجاد تغییر در کیفیت تصاویر و ترکیب کردن لایه های ایجاد شده ادامه کارهای خود را به زمان دیگری موکول کنید
    این ویژگی را در نرم افزاری همانند فتوشاپ نیز وجود دارد.
    25 ابزار جدید و افزاینده کیفیت در این نرم افزار بکارگرفته شده است برای از میان بردن رنگهای اضافه و پخش شده تا عکسی پس از ویرایش توسط Nikon خواهید داشت تصویری شفاف و پویا باشد .

    مخلوط کردن چهره ها Abrosoft FantaMorph 3.6.3

    شما با این نرم افزار می توانید دو قیافه را با هم مخلوط کنید و اثری عجیب را درست کنید مثلا مخلوط کردن یک قیافه انسان با یک ببر قیاقه عجیبی را به وجود می آورد . کار کردن با نرم افزار راحت است و تجهیزات حرفه ای برای کار خود نمی خواهد.

    بزرگ نمایی تصاویر بدون افت کیفیت Photozoom 1.2.6

    مشکل بسیاری از گرافیست ها و افرادی که با تصاویر و پروژه های گرافیکی سر و کار دارند , این است که تصاویر با کیفیت پایین هنگام بزرگ نمایی و به اصطلاح Zoom , کیفیت خود را تا حد بالایی از دست می دهند و تصویر حاصل استفاده چندان مفیدی برای طراح و کاربر نخواهد داشت .  تکنولوژی جدید  S-Spline به تازگی به کمک این مشکل آمده و باعث شده  که روی تصاویر هنگام بزرگنمایی به طور خود به خود تنظیمات لازم را صورت گیرد تا تغییرات محسوسی از لحاظ کیفیتی پس از بزرگنمایی احساس نشود !

    PhotoZoom™ Professional  محصولی از شرکت Shortcut است که مبتکر این تکنولوژی جدید و برتر بزرگنمایی تصاویر دیجیتالی می باشد . تا جایی که ممکن است شکستگی ها و کم رنگی ها و پیکسل شدن تصاویر را جبران می نماید ! توانایی انجام عملیات همزمان بر روی چندین و چند تصویر را داراست و بیش از 48 فرمت رایج تصویری را پشتیبانی می کند !

    این نرم افزار با نسخه های XP, 2000, 2003, 95, 98, ME, NT4 از سیستم عامل ویندوز و نسخه های X و 10.2 و بالاتر سیستم عامل مکینتاش سازگاری کامل دارد .

    تبدیل چهره ه به کارتون با CartoonMaker

    خودتان هم می‌دانید که کاریکاتور یک تصویر اغراق ‌آمیز است و همیشه باعث لبخند بینندگان می‌شود. برای مثال، اگر بینی کسی گنده باشد، کاریکاتور او یک بینی بزرگ ‌تر خواهد داشت ؛ و یا اگر چشمان کسی کوچک باشند، کاریکاتور او از چشم‌های کوچک‌تری برخوردار خواهند شد. اکنون ، این نرم‌افزار می‌تواند کاریکاتور شما و دوستان ‌تان را به راحتی و با یک تلنگر ترسیم نماید.

    Face OnBody

    نرم افزار جالب Face on Body همانگونه که از نامش بر می آید نرم افزاری سرگرم کننده جهت تعویض چهره در تصاویر مختلف می باشد. بعنوان مثال با کمک این نرم افزار به راحتی می توانید تصویر صورت خود را بروی دلار آمریکا! یا به جای هنرپیشگان مشهور و .. قرار دهید. این نرم افزار جالب با حجم بسیار کم و در عین حال کاربری بسیار آسان، دارای بانک وسیعی از تصاویر مجلات خارجی، هنرپیشگان، افراد مشهور و ... است، که شما با اتصال به اینترنت به راحتی می توانید در داخل خود نرم افزار تصویر دلخواه خود را از دسته بندی های مختلفی که خود نرم افزار بر روی بانک تصاویرش اعمال نموده انتخاب و منتظر دریافت کامل تصویر از سرور نرم افزار باقی بمانید و سپس تغییرات خود را بر روی تصویر اعمال نمایید.

    تغییر چهره تصاویر و ویرایش آن با FunMorph

    Fun Morph یکی از نرم افزار های با مزه و مفید شرکت نرم افزاری ZEALLSOFT است که قابلیت های منحصر به فرد و جالبی را برای ویرایش تصاویر در اختیار کاربر برای ایجاد تغییرات جالب در تصاویر قرار می دهد .

    اصول کار Fun Morph و در کل نرم افزارهای Morphing در ایجاد تغییرات در صورت است که با انتخاب نقاط کلیدی در چهره های دو تصویر حال چه حیوان و چه انسان و یا حتی انسان و حیوان، قادر به ساخت تصویر سیر تکاملی و تشابهی میان این دو تصویر است . بنابراین شما می توانید چهره خود، دوستان، مشاهیر و یا هر چهره ای را با ظاهر خود ادغام کنید و یا صورت خود را به آسانی هرچه تمام تر در قالب آن تصویر جای دهید .

    برخی از قابلیت های ویراستار Fun Morph :

    ساخت چهره های جعلی به صورت Morphing به آسانی هرچه تمام تر و با چند کلیک ساده .

    ساخت سریع و در همراه با پیش نمایش لحظه به لحظه ی کار .

    ابزارهای قدرتمند ویرایش تصاویر مانند ابزارهای تغییر سایز، بریدن، تنظیم و افزایش کیفیت تصاویر.

    قابلیت های جانبی مانند ذخیره و باز کردن پروژه ها، قابلیت بزرگنمایی، Redo/Undo و ....

    قابلیت استخراج آثار ساخته شده به فرمتهای رایج انیمیشن مانند AVI, SWF, GIF, HTML و ....

    خلق چهره های بامزه Kai SuperGOO

    SuperGOO نام نرم افزار گرافیکی و تغییر چهره بسیار زیبا و جالبیست که بسیاری از کاربران قدیمی رایانه و علاقمندان به کارهای گرافیکی با آن آشنایی لازم را دارند و از زیبایی های منحصر به فردش مطلع می باشند، این محصول سال 1999 کمپانی مطرح MetaCreations، مجموعه ای از ابزارهای گرافیکی و ویرایشی تصاویر است که به تغییر چهره و افزودن بسیاری آیتم ها اعم از پوشاک و لوازم آرایشی و زیبایی و ... به چهره افراد و همچنین ایجاد تغییر در صورت آنهاست .

    ویژگی بسیار خوب SuperGOO سادگی استفاده از آن است که هر کاربر آماتوری به آسانی می تواند با محیط آن ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را از طریق آن رفع نماید.

    Library این نرم افزار دارای مجموعه ی کاملی از آیتم های چهره و آیتم های آرایشی و جانبی زیبای شامل : چشم ها، بینی،  مدل های مختلف موی سر، مدل های مختلف ریش، عینک، کلاه و .... برای آقایان و خانوم ها داراست .

    بلی همانطور که گفته شد استفاده از این نرم افزار بسیار آسان می باشد و برای خلق یک اثر شما می بایست تنها :

    - یک تصویر خام و جدید ایجاد کنید .

    - آیتم های جانبی مورد علاقه ی خود را یک به یک بر روی آن تست کنید و قرار دهید .

    - اثر ساخته شده را با فرمت دلخواه ذخیره نمایید .

    و همچنین برای ویرایش یک تصویر شما می بایست تنها :

    - تصاویر مورد نظر خود را توسط نرم افزار باز کنید.

    - آیتم های جانبی مورد علاقه ی خود را یک به یک بر روی آن تست کنید و قرار دهید .

    - اثر ساخته شده را با فرمت دلخواه ذخیره نمایید.

    تکنیک تشخیص هویت Digital Physiognomy

    این برنامه با استفاده از سیستم شبکه های عصبی پیچیده, رابطه بین عناصر صورت و شخصیت افراد را با استفاده از تکنیک تشخیص هویت از روی عکس مشخص میکند.اجزائ صورت خود را انتخاب کنید و جزئیات شخصیت خود را در فرمت گرافیکی ببینید.

    ساخت کاریکاتور با عکس ArtRage

    برای شما باید جالب باشد که با در دست داشتن یک عکس به صورت حرفه ای و سریع از او کاریکاتور درست کنید. نرم افزار ArtRage به راحتی برای شما این کار را می کند و در اندک زمانی با تنظیمات دلخواه شما از عکس مورد نظر کاریکاتور را می سازد. داشتن ابزار ها برای ویرایش و محیط جالب نیز از ویژگی های نرم افزار است.

     



    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    تاریخچه ی کامپیوتر
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/19:: 11:28 عصر
  • بشر اولیه شمارش را باانگشتان دست و اندازگیری کمیت ها رابا بعضی از اعضای  بدن مانند دست و پا انجام میداد
    ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    زلزله
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/10:: 9:18 عصر
  • زمین لرزه یکی از وحشتناک ترین پدیده های طبیعت محسوب می شود. اغلب زمینی را که روی آن ایستاده ایم، به صورت تخته سنگ های صلب و محکمی تصور می کنیم که از استحکام زیادی برخوردار است. هنگامی که زمین لرزه ای روی می دهد برای لحظه ای این تصور بر هم می ریزد، اما طی همان لحظه کوتاه خسارت های شدیدی وارد می شود. با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه علوم مختلف صورت گرفته است، دانشمندان توانسته اند نیروهایی را که باعث زمین لرزه می شود، شناسایی کنند. علاوه بر آن با استفاده از فناوری های نوین می توان شدت یک زلزله و مکان آن را حدس زد. مهم ترین کار باقی مانده آن است که راهی برای پیش گویی زمین لرزه بیابیم تا مردم هنگام وقوع آن غافلگیر نشوند.

    تکان های زمین:

    زمین لرزه در واقع ارتعاشی است که در طول پوسته زمین به حرکت در می آید. اگر یک کامیون بزرگ از نزدیکی منزل شما عبور کند، خیابان را به لرزه می آورد و شما احتمالاً لرزه های خانه را احساس می کنید، در این حالت می توان گفت که زمین لرزه کوچکی رخ داده است، اما کلمه زمین لرزه معمولی به حوادثی اطلاق می شود که در آن منطقه بزرگی همانند یک شهر تحت تأثیر این لرزش قرار گیرد.

    برای وقوع یک زمین لرزه چند دلیل می توان ذکر کرد:

    - فوران گدازه های آتشفشانی

    - برخورد یک شهاب سنگ

    - انفجارهای زیرزمینی (برای مثال یک آزمایش هسته ای زیرزمینی)

    - فرو ریختن یک سازه (همانند تخریب یک معدن)

    اما اصلی ترین دلیل وقوع زمین لرزه را می توان حرکات صفحه های (Plates) زمین دانست.هر از گاهی در اخبار می شنویم که زمین لرزه ای روی داده است، اما باید دانست که زمین لرزه پدیده ای است که هر روز در کره زمین روی می دهد. براساس تحقیقات جدید هرساله حدود سه میلیون زمین لرزه روی می دهد، یعنی هشت هزار زمین لرزه در روز یا هر 11 ثانیه یک زمین لرزه.

    - حرکت صفحه ها در خلاف جهت یکدیگر و دور شدن از هم.

    - ضمن حرکت در خلاف جهت به همدیگر بمالند.

    اگر دو صفحه از یکدیگر دور شوند گدازه هایی که از سنگ های مذاب تشکیل شده اند، از بین صفحه های پوسته زمین خارج می شوند (این عمل اغلب در کف اقیانوس ها روی می دهد) هنگامی که این گدازه ها سرد شوند، سخت شده و به شکل پوسته های جدید در می آیند که فاصله بین دو صفحه را پر می کنند. اگر دو صفحه به سمت یکدیگر به حرکت درآیند، معمولاً یک صفحه به زیر صفحه دیگر می خزد. در بعضی موارد، هنگامی که دو صفحه به یکدیگر فشار می آورند، برای هیچ کدام از صفحه ها امکان ندارد که به زیر صفحه دیگر برود، در این صورت این دو صفحه ضمن فشار آوردن به همدیگر یک رشته کوه را به وجود می آورند. در بعضی مواقع نیز صفحه ها ضمن عبور از کنار یکدیگر به همدیگر فشار وارد می کنند. برای مثال تصور کنید یک صفحه به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب حرکت کند. در این صورت این صفحه ها از محل تماس به یکدیگر نیرو وارد می سازند.

    در جایی که این صفحات به یکدیگر می رسند، گسل تشکیل می شود. در حقیقت گسل ترک هایی در پوسته زمین است که در دو طرف صفحه هایی که در خلاف جهت یکدیگر در حال حرکت هستند، مشاهده می شود. احتمال وقوع زلزله در اطراف خطوط گسل بیشتر از هر جای دیگر است. گسل ها انواع مختلفی دارند که براساس موقعیت خط گسل و چگونگی حرکت دو صفحه نسبت به هم تقسیم بندی می شود. در تمام انواع گسل ها، صفحه ها کاملاً به یکدیگر فشار وارد می سازند و در نتیجه هنگام حرکت آنها اصطکاک شدیدی به وجود می آید. اگر نیروی اصطکاک بسیار شدید باشد مانع حرکت آنها می شود در این حالت فشاری که باعث ایجاد گسل می شود افزایش می یابد. اگر میزان این فشار از حد معینی بیشتر شود، بر نیروی اصطکاک غلبه می کند و صخره ها ناگهان می شکنند.به عبارت دیگر، هنگامی که صخره ها به یکدیگر فشار وارد می کنند، انرژی پتانسیل به وجود می آید و هنگامی که صخره ها به حرکت درمی آیند، انرژی پتانسیل به جنبشی تبدیل می شود. اغلب زمین لرزه ها در اطراف مرز صفحه های زمین ساختی روی می دهد زیرا در این منطقه در اثر حرکت صفحه ها منطقه گسل به وجود می آید که دارای گسل های متعدد و به هم پیوسته ای است. در منطقه گسل، آزاد شدن انرژی جنبشی در یک گسل ممکن است باعث افزایش انرژی پتانسیل در گسل کناری شود که این عمل به زمین لرزه دیگری منجر می شود. به همین دلیل است که گاهی در یک منطقه کوچک زلزله های متعددی در فاصله های زمانی کم روی می دهد.البته گاهی اوقات زمین لرزه هایی در وسط این صفحه ها نیز روی می دهد. یکی از شدیدترین زمین لرزه های ثبت شده زمین لرزه ای است که در صفحه قاره ای آمریکای شمالی در سال 1811 و 1812 اتفاق افتاد. دانشمندان در دهه 1970 دریافتند که احتمالاً منشاء این زمین لرزه یک منطقه گسل 600 میلیون ساله است که زیر لایه های متعدد سنگ و صخره مدفون شده بود.

    امواج زمین لرزه :

    درست مثل هنگامی که درسطح آب اغتشاش روی می دهد، انرژی آن به صورت امواج منتقل می شود، وقتی که شکست یا جابه جایی در پوسته زمین روی می دهد، انرژی آن به صورت امواج زمین لرزه منتقل می شود. در هر زمین لرزه ای چند نوع موج مختلف مشاهده می شود. امواج اصلی از لایه های داخلی زمین عبور می کنند، در حالی که امواج سطحی از سطح می گذرند. اغلب ویرانی های زلزله توسط امواج سطحی - که امواج L هم نامیده می شوند _ به وجود می آید، زیرا این امواج ارتعاشات شدیدی را به وجود می آورند. هنگامی که امواج اصلی به سطح زمین رسیدند، امواج سطحی را به وجود می آورند.امواج اصلی خود به دو گروه مهم تقسیم بندی می شوند:

    امواج اولیه که امواج P نیز نامیده می شوند، با سرعت 5/1 تا 8 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. سرعت حرکت این امواج به جنس زمینی که این امواج از آنها عبور می کنند بستگی دارد. سرعت این امواج از موج های دیگر بیشتر است و بنابراین سریع تر به سطح زمین می رسند. این امواج قابلیت عبور از جامدات، مایعات و گازها را دارند و به همین دلیل به طور کامل از زمین عبور می کنند. وقتی که این امواج از صخره ها عبور می کنند، در مسیر حرکت خود به آنها به سمت جلو و عقب فشار وارد می کنند.

    امواج ثانویه امواج S نامیده می شوند و مدت کوتاهی بعد از امواج P می رسند. این امواج هنگام حرکت خود، صخره ها را به سمت بالا فشار می دهند، یعنی ارتعاش صخره ها عمود بر مسیر حرکت این امواج است. امواج S برخلاف امواج P نمی توانند در داخل زمین به خط مستقیم حرکت کنند. این امواج فقط از مواد جامد می گذرند و به همین دلیل هنگامی که در مرکز زمین به مایع برسند، متوقف می شوند.با این همه هر دو نوع موج از سطح زمین می گذرند و بنابراین می توان آنها را در آن سوی نقطه ای که زمین لرزه روی داده است، شناسایی کرد. در هر لحظه تعداد زیادی امواج زلزله ای ضعیف در قسمت های مختلف زمین قابل شناسایی است.

    امواج سطحی را می توان تا حدودی به امواج آب تشبیه کرد. چرا که امواج سطحی حین حرکت، سطح زمین را به سمت بالا و پایین می رانند. حرکت این امواج باعث ویرانی های شدیدی می شود، چرا که صخره ها و پی ساختمان ها را به ارتعاش می آورد. امواج L از همه کندتر هستند به همین دلیل شدیدترین لرزش ها در پایان یک زمین لرزه روی می دهد.

    شناسایی کانون زلزله :

    همان طور که ذکر شد سه نوع مختلف موج زلزله وجود دارد که هر کدام با سرعت مشخصی حرکت می کند. به رغم آنکه سرعت دقیق امواج P و S بسته به جنس و نوع ماده ای که این امواج از آن عبور می کنند، متغیر است، نسبت سرعت حرکت آن دو در تمام زمین لرزه ها تقریباً ثابت باقی می ماند.معمولاًسرعت امواج P،حدود6/1برابرسرعت امواج S است.

    دانشمندان می توانند با استفاده از این نسبت، فاصله بین هرنقطه از سطح زمین را با کانون زمین لرزه محاسبه کنند. کانون زلزله مکانی است که امواج زمین لرزه از آنها شروع شده اند. برای تشخیص کانون زلزله از ابزاری استفاده می شود که زلزله نگار نامیده می شود. زلزله نگار دستگاهی است که امواج مختلف را ثبت می کند. برای یافتن فاصله بین زلزله نگار و کانون زلزله، دانستن زمان رسیدن این امواج نیز ضروری است. با در اختیار داشتن این اطلاعات، اختلاف زمانی بین رسیدن این امواج محاسبه شده و سپس نمودار ویژه ای رسم می شود که در آن فاصله ای را که موج می تواند طی مدت اختلاف زمانی محاسبه شده طی کند، به دست می آید.

    اگر اطلاعاتی از این دست را از سه یا چند نقطه مختلف به دست آوریم، می توان مکان کانون زلزله را به دست آورد. برای این کار کافی است که کره ای فرضی حول هر یک از زلزله نگار ها رسم کرد که در آن مکان اندازه گیری به عنوان مرکز کره و فاصله محاسبه شده تا کانون زلزله به عنوان شعاع کره در نظر گرفته می شود. پس سطح کره مورد نظر نشان دهنده تمام نقاطی است که از زلزله نگار به اندازه مورد نظر فاصله دارد. بنابراین کانون زلزله مورد نظر باید در جایی در سطح این کره قرار داشته باشد. اگر دو کره را بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو زلزله نگار مختلف رسم کنید، از تقاطع دو کره یک دایره به دست می آید. از آنجایی که کانون زلزله باید در سطح هر دو کره قرار گرفته باشد، محیط دایره ای که از تقاطع دو کره به دست می آید، نشان دهنده تمام کانون های ممکن برای زلزله مورد نظر است.

    از تقاطع کره سوم با این دایره فقط دو نقطه حاصل می شود که نشان دهنده کانون های محتمل برای زلزله است. از این دو نقطه یکی در سطح زمین قرار دارد و دیگری در هوا، با توجه به آنکه کانون زلزله همیشه در سطح زمین قرار دارد، نقطه موجود در هوا کنار گذاشته شده و نقطه موجود در سطح زمین نشان دهنده مکان واقعی کانون زلزله است.

    درجه بندی دامنه و شدت زلزله :

    در هنگام وقوع زلزله بارها با کلمه مقیاس ریشتر مواجه می شویم. شاید کلمه مقیاس مرکالی هم به گوشتان رسیده باشد هرچند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این دو مقیاس قدرت یک زلزله را از دو جنبه مختلف بیان کنند.

    از مقیاس ریشتر برای بیان بزرگی یک زمین لرزه یعنی مقدار انرژی آزاد شده طی یک زمین لرزه استفاده می شود. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه بزرگی زمین لرزه را از لرزه نگار به دست می آورند. مقیاس ریشتر لگاریتمی است یعنی افزایش یک واحد در مقیاس ریشتر نشان دهنده افزایش ده واحدی در دامنه موج است. به عبارت دیگر دامنه موج در زلزله 6 ریشتری ده برابر دامنه موج زلزله 5 ریشتری است و دامنه موج 7 ریشتر 100 برابر زلزله 5 ریشتری است. مقدار انرژی آزاد شده در زلزله 6 ریشتری 7/31 برابر زلزله 5 ریشتری است.

    بزرگترین زلزله ثبت شده 5/9 ریشتر شدت داشت، هرچند که مطمئناً زلزله های شدیدتری در تاریخ طولانی زمین روی داده است. عمده زلزله هایی که روی می دهد کمتر از 3 ریشتر قدرت دارند. زمین لرزه هایی که کمتر از ? ریشتر شدت داشته باشند، نمی توانند ویرانی های چندانی به بار آورند. زلزله هایی که 7 ریشتر یا بیشتر قدرت داشته باشند، زلزله های شدیدی محسوب می شوند.مقیاس ریشتر فقط یکی از عواملی است که تبعات یک زلزله را بیان می کند. قدرت تخریبی یک زلزله علاوه بر قدرت آن به ساختار زمین در منطقه مورد نظر و طراحی و مکان سازه های ساخت بشر بستگی دارد. میزان ویرانی های به بار آمده را معمولاً با مقیاس مرکالی بیان می کنند.دانشمندان می توانند درجه مقیاس ریشتر را درست پس از زمین لرزه و زمانی که امکان مقایسه اطلاعات از ایستگاه های مختلف زلزله نگاری به وجود آمده، معین کنند. اما درجه مرکالی را نمی توان به این سرعت مشخص کرد و لازم است که محققان زمانی کافی برای بررسی اتفاقاتی که حین زمین لرزه روی داده است، در اختیار داشته باشند. هنگامی که تصور دقیقی از میزان خسارت های وارده به عمل آمد، می توان درجه مرکالی مناسب را تخمین زد.

    مقابله با زمین لرزه :

    طی پنجاه سال اخیر اطلاعات زیادی در مورد زلزله کسب کرده و فرآیند وقوع آن را بهتر از پیش درک می کنیم، اما هنوز هم برای مقابله با آن کاری نمی توانیم انجام دهیم. زمین لرزه ها توسط فرآیندهای بنیادین و قدرتمند زمین شناختی که خارج از حیطه کنترل ما هستند، به وجود می آیند. این فرآیندها نسبتاً غیر قابل پیش بینی است، بنابراین در حال حاضر این امکان وجود ندارد که به مردم گفت دقیقاً چه وقت زلزله روی می دهد. این امواج زلزله ای ثبت شده، می تواند به ما اطلاع دهد که ارتعاش های بسیار قویتری در راه است، اما این اطلاعات می تواند فقط چند دقیقه پیش از وقوع زلزله به ما اخطار دهد. دانشمندان می توانند برپایه حرکت های صفحه ها در زمین و موقعیت منطقه های گسل، پیش بینی کنند که در کدام مناطق احتمال وقوع زلزله زیاد است. همچنین با تحقیق در تاریخ زمین لرزه های روی داده در منطقه مورد نظر، زمان احتمالی وقوع زلزله را پیش بینی کنند. با این همه این پیش بینی ها معمولاً بسیار ضعیف هستند. اما پیش بینی دانشمندان در مورد پس لرزه ها دقیق تر است. پس لرزه ها، لرزه هایی است که پس از زلزله اولیه روی می دهد. این پیش بینی ها براساس تحقیق های بسیار وسیعی که در مورد الگوهای پس لرزه ها انجام شده است، صورت می گیرد.زلزله شناسان در این مورد که چگونه زمین لرزه هایی که از یک گسل شروع شده اند، می توانند زلزله های دیگری را در گسل های متصل به یکدیگر به وجود آورند، پیش بینی های دقیقی انجام می دهند.

    زمینه دیگر تحقیق ارتباط بین بارهای الکتریکی و مغناطیسی در صخره ها و زمین لرزه است. بعضی از دانشمندان بر این عقیده اند که این میدان الکترومغناطیسی پیش از زمین لرزه تغییر می کند. علاوه بر این زلزله شناسان خروج گاز از زمین و تغییر شکل زمین را به عنوان علائم اخطار دهنده زمین لرزه می شناسند. با این همه در بسیاری از موارد نمی توان زمین لرزه را با دقت کافی پیش بینی کرد.

    پس برای مقابله با زمین لرزه چه کاری می توان انجام داد؟ عمده پیشرفت هایی که طی 50 سال گذشته حاصل شده است به آمادگی برای زلزله و مخصوصاً حیطه مهندسی عمران مربوط می شود. طی چند دهه اخیر استانداردهایی برای ساخت ساختمان ها در نظر گرفته شده است تا مقاومت آنها در برابر نیروی امواج زمین لرزه افزایش یابد. از استانداردهای جدید می توان به تقویت مصالح اشاره کرد. طراحی بناها به شیوه ای که از انعطاف پذیری لازم برای جذب ارتعاش ها برخوردار باشند بدون آنکه تخریب شوند،یکی دیگر از این روش هاست. طراحی ساختمان ها به شیوه ای که بتوانند این ضربه ها را بگیرند، مخصوصاً در مناطقی که زلزله خیز هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.یکی دیگر از مولفه های آمادگی، آموزش مردم است. امروزه بسیاری از سامان های دولتی در اغلب کشورها دفترچه های راهنمایی منتشر می کنند که در آن چگونگی وقوع زلزله، راهنمایی هایی در مورد حفاظت خانه در برابر زلزله های احتمالی و فعالیت هایی که در زمان وقوع زلزله باید انجام داد، گردآوری شده است

    منبع :www.howstuffworks.com و ملاصدرا



    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    زلزله
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/10:: 9:16 عصر
  • زمین لرزه، از آزاد شدن ناگهانی انرژی انباشته شده در سنگ های پوسته ی زمین به وجود می آید. این آزاد شدن انرژی از نقطه ای در عمق زمین به نام کانون زمین لرزه آغاز و با رها شدن انرژی به صورت امواج، باعث لرزش سطح زمین و نهایتاً در صورت عدم ساخت اصولی ساختمان ها و سازه ها باعث تخریب آنها می شود.

    علل وقوع زلزله

    دانشمندان برای علت وقوع زمین لرزه، چند دلیل ذکر می کنند:

    برخی از زمین لرزه ها بر اثر فوران گدازه های آتشفشانی روی می دهند. تعدادی دیگری از زمین لرزه ها بر اثر فعالیت های مربوط به بشر روی می دهند، مانند انفجارات هسته ای یا ایجاد سدهای بزرگ در نواحی مختلف که به این نوع زمین لرزه ها، زلزله های القایی گفته می شود. اما مهم ترین و اصلی ترین وقوع زمین لرزه ها را می توان ناشی از حرکات صفحات پوسته ی کره ی زمین دانست.

    دانشمندان مدت هاست که پی برده اند، پوسته ی سخت کره ی زمین یک پارچه نبوده و از قطعات مجزایی تشکیل شده است. این قطعات که به نام صفحه های زمین ساختی معروف هستند، نسبت به یکدیگر در حال حرکت می باشند. این حرکت از میلیون ها سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. شاید تصور اینکه در سالیان بسیار دور تمام خشکی های کره ی زمین به هم متصل بوده و به تدرج از یکدیگر فاصله گرفته تا شکل کنونی خود را به دست آورده اند بسیار مشکل باشد، ولی هم اکنون این نظریه که به نام "زمین ساخت صفحه ای" شناخته می شود، مورد قبول دانشمندان است. آزاد شدن ناگهانی انرژی ذخیره شده در مرز بین صفحات پوسته ی زمین پدیده ای است که از آن به عنوان زلزله نام می بریم.

    گسل و انواع آن

    مرز بین دو صفحه ناپیوستگی پوسته را اصطلاحاً گسل می نامند. به عبارت دیگر، گسل ها شکستگی های پوسته ی کره ی زمین هستند که در امتداد آنها جابه جایی صورت می گیرد. برخی از گسل ها در زمان های بسیار دور فعالیت داشته و دیگر فعال نبوده اند، ولی برخی دیگر از آنها، در دوران اخیر فعالیت داشته اند که خطرناک تر محسوب می شوند.

    زلزله در اثر حرکت زمین

    گسل ها انواع مختلفی دارند که براساس نحوه ی تشکیل، حرکت و ساز و کار جابه جایی بین دو لبه ی آن به دو گروه عمده تقسیم می شوند، که عبارتند از:

    زلزله در اثر حرکت زمین

    1- گسل های شیب لغز

    گسل های شیب لغز، که دو لبه ی گسل نسبت به یکدیگر جابه جایی قائم دارند و به دو نوع نرمال (شکل 2) و معکوس (شکل 3) تقسیم می شوند.

    زلزله در اثر حرکت زمین

    2- گسل های امتداد لغز

    گسل های امتداد لغز، که جابه جایی بین دو لبه ی گسل در راستای افقی است و به دو نوع چپ گرد و راست گرد تقسیم می شوند.

    منبع:http://www.tebyan.net/Social/Hygiene_Health/BodyHealth/FirstAid/2007/6/17/42436.html

     

    زلزله عبارتست از لرزش زمین در اثر آزاد سازی سریع انرژی که اغلب موارد در اثر لغزش در امتداد یک گسل در پوسته زمین اتفاق می­افتد. انرژی آزاد شده از محل آزاد شدن آن، که کانون نامیده می­شود، بصورت امواج در همه جهتها منتشر می­شود. این موجها شباهت بسیار زیادی به امواج ایجاد شده در اثر فروافتادن یک سنگ در آب آرام یک حوضچه دارد. به همان ترتیب که ضربه سنگ باعث به جنبش درآوردن امواج آب میشود، یک زلزله امواج لرزه­ای را ایجاد می­کند که در زمین منتشر می­شوند. با وجود اینکه انرژی آزاد شده با فاصله گرفتن از کانون زلزله به سرعت پراکنده شده و میرا می­شود، ولی ابزارهای بسیار حساسی که در سراسر جهان بمنظور ثبت ارتعاشات پوسته زمین نصب شده اند، آن را حس کرده و ثبت می­کنند.

     

     یک انفجار آتشفشانی و یا انفجار حاصل از یک بمب اتمی قادر به ایجاد زلزله است، ولی این اتفاقات ضعیف بوده و پدیده­ای نادر بشمار می­روند. پس عامل ایجاد یک زلزله ویرانگر چیست؟

    پوسته خارجی کره زمین، بر اساس تئوری زمینساخت صفحه­ای، به تکه­های متعددی شکسته شده است که هرکدام از آنها صفحه یا ورق نام دارند که در حال حرکت بوده و بصورت بی­وقفه تغییر شکل و اندازه می­دهند. که این تغییر شکل و اندازه بدلیل پدیده همرفتی است که در درون کره زمین بدلیل تفاوت دمایی مواد مذاب تشکیل دهنده آن می­باشد. هفت صفحه اصلی بر روی پوسته زمین شناخته شده است که همانند یخی که بر روی آب شناور است، این صفحات نیز بر روی لایه های پایینی خود حالت شناوری دارند.

     

    با پیاده سازی زلزله های گذشته، مشاهده میشود که اغلب زلزله های جهان، منطبق بر مرز صفحات کره می­باشند. یعنی با جابجائی صفحات نسبت به هم، انرژی این جابجائی بدلیل وجود اصطکاک بین صفحات، ذخیره میگردد و لحظه­ای که این مقدار انرژی برای غلبه بر نیروی اصطکاک سنگها کافی بود، بصورت ناگهانی آزاد می­شود.

    علاوه بر این پدیده، عوامل مختلف دیگری نیز باعث ایجاد لرزش در زمین می­گردند که عبارتند از:

     

    زلزله های آتشفشانی: این زلزله ها فقط در نواحی فعال آتشفشانی اتفاق می­افتد و به انفجارهای آتشفشانی نیز معروف است.

     

    زمین لرزه های فروریختی: بر اثر فروریختن غارها و کانالهای زیرزمینی، لرزه‌هایی ایجاد می‌شود که به نام زمین‌لرزه‌های فروریختی موسومند. این تکانها همواره بسیار کوچکند و تنها اهمیت محلی دارند.

     

    زمین لرزه های القایی: بر اثر آبگیری یا تغییرات ناگهانی سطح آب دریاچه‌های پشت سدها، تزریق آب یا سیالهای دیگر به داخل زمین وو یا استخراج آنها، مخصوصاً د رجاهایی که گسلهای فعال وجود دارد زمین‌لرزه‌هایی ایجاد می‌شود. در واقع دلیل اصلی این لرزه‌ها را می‌توان بارگذاری سریع برروی زمین و یا برداشتن ناگهانی بار زیادی از روی آن ذکر کرد. این لرزه‌ها به نام القایی موسومند. لرزه‌های ناشی از معادن نیز در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به زمین‌لرزه‌ای که د رارتباط با آبگیری و تغییرات فصلی سطح آب دریاچه سفیدرود روی داد اشاره نمود.

     

    زمین لرزه های ناشی از انفجارها: انفجارهای نظامی و صنعتی،همچنین آمدو شد و یا فعالیت‌های ساختمانی،نیز لرزه‌هایی را ایجاد می‌نمایند که شدت ،زمان وقوع و محل آنها قابل پیشبینی است

    خطرات ناشی از یک زلزله

     

    عواملی که در یک زلزله باعث ایجاد خسارت میگردند عبارتند از:

     

    1-    نیروهای درونی شدید ایجاد شده بر اثر جنبش شدید زمین

    2-    آتش سوزی های ناشی از زمینلرزه

    3-    تغییر در خواص فیزیکی خاکها ( نشستها، پدیده آبگونگی و ... )

    4-    بر اثر جابجائی مستقیم گسلها در محل ساخت سازه ها

    5-    بواسطه زمین لغزشها ( زمین لغزش عبارتست از فروریزش دامنه شیبها )

    6-    بواسطه موجهای بلند ایجاد شده توسط زلزله در دریاها ( آبرانش )

    اندازه گیری زمین لرزه

     

    برای آگاهی از میزان تاثیر هر پدیده لازم است تا بتوانیم به نحوی آن را بصورت کمی بیان کنیم. برای کمی کردن اندازه زلزله، از دو رهیافت مختلف استفاده می­شود؛ یک رهیافت بر اساس اندازه گیری دستگاهی (بزرگای زلزله) و دیگری بواسطه تاثیر پذیری دست سازهای بشر از زلزله (شدت زلزله). شدت زلزله در هر مکان متفاوت است و با دور شدن از کانون زلزله کم می شود، در حالی که بزرگآی زلزله همواره ثابت است و ربطی به دور شدن از کانون ندارد (چرا که با کل انرژی آزاد شده مرتبط است).

     منبع:http://havades.moi.ir



    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    تعریف زلزله
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/10:: 9:13 عصر
  • برای شناخت هر پدیده ای درجهان واقع لازم است ابتداازآن تعریف مناسب ونسبتاً جامعی داشته باشیم ، چرا که بدون دانستن تعریفی مناسب ازآن نمی توان به کنه پدیده پی برد وآن رابه خوبی درک نمود.

    img/daneshnameh_up/6/68/0008n101.jpg

    مردم عامی درکلامی ساده زلزله راحرکت ناگهانی زمین ناشی ازخشم نیروهای ماوراء الطبیعه وخدایان می دانند که بر بندگان عاصی وعصیــــــانگر خودکه نافرمانی خداخود را نموده ومرتکب گناهان زیادی شده اند می داننــد .

    اگر چه امروزه با گسترش دانش تجربی این تعریف در زمره اباطیل وخرافات قرارگرفته ،ولی هنوز در جوامع ومردم کم دانش وجاهل مورد قبول است.

    درفرهنگ تک جلدی عمید زلزله را با فتح حروف‌‌ ‍‍‍‍‎‏« زَ» و « لَ » یعنی زَلزلَه برخلاف آنچه در زبان عامه مردم رایج است ، آورده ومی نویسید :

    « زمین لرزه ، لرزش وجنبش شدید ویا خفیف قشر کره زمین که به نقصان درجه حرارت مواد مرکزی واحداث چین خوردگی وفشار یادر اثر انفجارهــای آتشفشانی بوقوع می رسد .»

    در فرهنگ جغرافیا تالیف پریدخت فشارکی وهمچنین در فـــــرهــــنـگ جغرافیائی تالیف مهدی مومنی تعریفی مشابه هم به گونه زیر ارائه شده است:

    «جنبش یا تکان پوسته زمین که به صورت طبیعی ناشی از زیر پوسته زمین است بعضی وقتها زلزله باعث تغییراتی در سطح زمین می شود ، اما اغلب زیان بوجود آمده ناشی ازتکان ها فقط محسوس است وممکن است زلزله بوسیلــــه یک انفجار آتشفشانی بوجود آید. زلزله در حقیقت در بیشتر نواحی آتشفشانی امری عادی است واغلب قبل ویا همزمان با انفجار اتفاق می افتد . اصل زلزلـــه تکتونیکی است واحتمالاً وجود یک شکست لازمه آن است . موجهای زلزلـــه دست کم در سه جهت اتفاق می افتد ودر یک مسافت قابل ملاحظه از مکــــان اصلی بطور جداگانه حس می شوند . وقتی امواج زلزله ازمکانی می گـــــــذرد زمین وساختمانها می لرزند وبه جلووعقب می روند .بالاترین زیان ناشی اززلزله همیشه در مرکز زلزله یعنی جائی که حرکت بالاوپائین است نیست امـــــــــا در مکانــــهائی که موجهای زلزله بصورت مایل به سطح می رسد ونزدیک مرکــز زلزلــــه باشند دارای بالاترین زیان می باشند .یک زلزله شدید معمولاً بوســـیله یکسری دیــــگر ازتکانها همراه می شود .زلزله ای که که در نزدیک یازیردریا اتفاق مـــــی افتد سبب حرکات شدیدآبها شده وبعضی وقتها امواج بــــــزرگی ازآن ناشی مـــی شود ودر مسافت زیاد این امواج ادامه پیــــدا می کنند وگاهگاهی باعث تلفات جــبران ناپذیر ومرگ ومیرمی شوند .طغیان نواحی ساحلی بیشتراز خود زلزلـــه بــــاعث خسارت می شوند ، در نواحی آتشفشانی زلزله عملاً هر روز اتفاق می افتـــد. به عنوان مثال در هاوائی هرساله صدهاتکانهای کوچک ثبت می شوند .»

    تصویر


    درفرهنگ گیتا شناسی تالیف عباس جعفری آمده است:

    «جنبش سریع ومحسوسی که درنتیجه جابجائی ویا جایگیری تخته سنگهای زیر پوسته زمین پدید می آید،در نتیجه این جنبش یـــــــک سری لرزش های موجی شکل پدید می آیدوگاه تغییرات ارتفاعی پوسته زمین راباعث می گرددواغلب ضایعات وزیان های جانی وفراوانی ازخود برجا میگذارد.زمین لرزه بیشتر مخصوص نواحی آتشفشانی بوده وگاه باخروش وفوران کوههای آتشفشانی همراه می گرددودرحالات شدیدشکستهاوبریدگیهای مهم ومشخص درروی پوسته زمین از خــودبجـــــای

    میگذارد.غالب زمین لرزه ها حداقل با سه نوع موج لرزاننده همراه است .در مرکز وقوع زمین لرزه سه موج مزبور بطور همزمان اثرگذارده و ساختمانهاوتأسیسات واقع دراین منطقه را با نوسان های شدید به عقب و جـــــلوومی برد و حد اکثر خسارت و زیان در محلی که امواج مزبور بطور مورب به سطح زمین می رسندوارد می سازد.....»

    محمود صداقت درکتاب“ زمین شناسی برای جغرافیا ” تعریفی بدینگونه ارائة می دهد:

    «زمین لرزه عبارت است ازحرکات ولرزش های ناگهانی و گذرا در زمین که از ناحیه محدودی منشأ می گیرد و ازآنجا درتمام جهات منتشر می شوند.»

    در کتاب فیزیکال جئوگرافی
    1 آمده است:

    «زلزله یکسری ازتکانها ولرزشهای ناگهانی که از آزاد شدن فشار در طول گسل های فعال ودر مناطق آتشفشانی فعال ناشی می شود.تکانها ولرزشهای سطح زمین که در ارتباط با حرکات پوسته زمین در زیر زمین می باشد.»

    در فرهنگ آکسفورد آمده است:

    «حرکات ناگهانی وشدید سطح زمین.»

    از تعاریف ذکر شده در فوق ومنابع دیگر می توان برداشت زیر را نمود:

    «زلزله عبارت از حرکات و ارتعاشات نا گهانی سطخ زمین ناشی از شکسته شدن سنگهای پوسته زمین و رها شدن انرژی ذخیره شده در آنها است که در صورت شدت زیاد در مراکز انسانی موجب خسارتهاوزیانهای فراوان می شود.»

    زلزله از یکطرف موجب شکسته شدن و جابجائی بین توده های سنگی پوسته زمین می شود و ازطرف دیگر همین جابجائی و شکسته شدن منجر به ایجاد امواج و انتشار در درون زمین می شود ، مانند انداختن قطعه سنگی در حوض یا دریاچه که منجر به ایجاد امواجی می شود.

    زلزله مانند شکسته شدن قطعه چوب خشک شده ای می ماند که از یکطرف موجب گسیخته شدن چوب و از طرف دیگر موجب انتشار امواج در اطراف خود می شود.

    منبع:http://daneshnameh.roshd.ir



    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
       1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 461511
    بازدید امروز : 6
    بازدید دیروز : 5
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رشدعلمی(کامییوترو...) - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........