سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروتنی، زیور دانش است . [امام علی علیه السلام]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
چرا بچه ها با هم نزاع می کنند درخانواده ؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/26:: 10:33 صبح
  • چرا بچه ها با هم نزاع می کنند درخانواده ؟

    عوامل مختلف باعث نزاع بچه ها می شود . بچه ها در خانواده تا اندازه ای نسبت به یکدیگر احساس حسادت و رقابت می کنند و این می تواند به جر و بحث و منازعه بین آنان منجر شود . اما بعضا عوامل دیگر نیز ممکن است در نزاع بچه ها تا ثیر گذار بوده ،یا موجب شدت آن شود . این عوامل عبارتند از :-         نیازهای رشد

    به شکل طبیعی تغییر نیازها ، اضطراب ها و شکل گیری هویت در کودکان در نحوه ی ارتباط انها با دیگران مؤثر است . برای مثال ، کودکان نوپا معمولا مراقب اسباب بازی ها و سایر وسایلشان اند و یاد می گیرند چگونه از آنها مواظبت کنند . از این رو اگر خواهر یا برادرشان ، اسباب بازی شان را بگیرد ، آنها ممکن است با پخاشگری واکنش نشان دهند . بچه های مدرسه ای اغلب طرفدار عدالت و انصاف اند و ممکن است رفتار متفاوت والدین با فرزندان در سنین مختلف برایشان قابل درک نباشد یا احساس کنند یکی از بچه ها بیش تر مورد توجه است . از طرف دیگر نوجوانان احساس هویت و استقلال در حال شکل گیری است و ممکن است با سپردن مسئولیت ها ی خانه به آنها ، از جمله مراقبت از خواهر یا برادر کوچکشان و حتی گپ زدن با  آنها ، خشمگین شوند . همه ی این عوامل می تواند در چگونگی نزاع بین بچه ها تاثیر بگذارد .

    -         خاق و خوی افراد

    خلق و خوی فرزندان شما ( شامل روحیه ، امادگی و سازگاری ) و ویژگی های شخصیتی منحصر به فردشان ، نقشی مهم در نحوه ی کنار آمدن آنها با یکدیگر بازی می کند . به عنوان مثال ، اگر یکی از بچه ها بیشتر عادت دارد بخوابد و دیگری مرتبا وراجی می کند ، ممکن است اغلب با هم درگیر شوند . به همین نحو ، بچهای که بیشتر به والدینش می چسبد و در صدد جلب محبت آنهاست ، ممکن است توسط خواهر یا برادرانش که این صحنه را مشاهده می کنند و دوست دارند به آنها نیز به همان اندازه توجه شود ، مورد آزار و اذیت قرار گیرند .

    -         نیازهای ویژه / بچه های بیمار

    گاه کودکی به علت بیماری یا مشکلات یاد گیری و عاطفی ، به توجه بیشتر والدین نیاز مند است . این موضوع ممکن است موجب حساسیت سایر فرزندان شده ، به گونه ای عمل کنند که آنها نیز مورد توجه قرار گیرند یا نگران خواهر یا برادر خود شوند .

    -         نقش الگوها

    شیوه ای که والدین برای حل مسائل و نا سازگاری های زندگی خود از آن استفاده می کنند ، الگویی قوی برای فرزندان آنهاست . از این رو ، اگر شما و همسرتان مشکلات را با شیوه ای محترمانه و سازنده – نه پرخاشگرانه – حل کنید ، احتمال اینکه فرزندانتان نیز از این راه کارها هنگام درگیری با یکدیگر استفاده کنند ، افزایش می یابد . اما اگر فرزندتان ببیند که شما به شکل معمول از دادزدن ، کوبیدن محکم درها و مشاجره با صدای بلند ، هنگام بروز مشکلات استفاده می کنید ، احتمالا آنها نیز همین عادت بد را خواهند آموخت .

    -         وقتی نزاع بچه ها شروع می شود چه می توان کرد ؟

    -         گرچه درگیری بین خواهران و برادران ممکن است امری عادی باشد ، قطعا برای خانواده پدیده ای آزار دهنده است و تحمل آن نیز حدی دارد . از این رو وقتی نزاع آغاز می شود چه باید کرد ؟

    هرگاه که ممکن است ، دخالت نکنید . زمانی وارد عمل شوید که خطر آسیب بدنی وجود دارد . مداخله همیشگی شما مشکلات دیگری به همراه دارد . بچه ها ممکن است به جای آن یاد بگیرند چگونه مسائل خودشان را حل کنند ، تا منتظر شما شوند که آنها را از هم جدا کنید . همچنین ممکن است یکی از فرزندان تصور کند فرزند دیگر مورد حمایت شماست ، که این امر موجب رنجش بیشتر او می شود . به همین نحو کودکان مورد حمایت نیز ممکن است احساس کنند که همیشه راه گریز وجود دارد ، زیرا والدین حامی آن ها هستند .

    اگر شما نگران نوع محاوره یا واژه های مورد استفاده ی کودکان هستید ، بهتر است به آن ها آموزش دهید تا احساسات خود را با الفاظ مناسب بیان کنند . این امر با مداخله و جدا کردن بچه ها از یکدیگر متفاوت است . حتی کودکان را تشویق کنید تا خود مشکلاتشان را حل کنند و اگر مجبو ر به مداخاه شدید ، سعی کنید مشکلات را با کمک فرزندان و نه برای آنها ، حل نمایید .

    وقتی در نزاع بچه ها مداخله می کنید ، گام های زیر را در نظر بگیرید :

     

        گاه بهترین راه حل ، ایجاد وقفه ای کوتاه در نزاع آنهاست ، به جای اینکه فورا مسائل مطرح شوند ، زیرا این امر می تواند به جنگ دوباره منجر شو د . اگر شما می خواهید این یادگیری را تجربه کنید ، باید منتظر شوید تا هیجانات فروکش کنند .

        اصرار زیاد برای پیدا کردن مقصر نداشته باشید ، که این امر می تواند موجب نزاع مجدد شود . هر کدام از بچه ها تا حدی مقصرند .

        سپس سعی کنید تا موقعیت برد – برد فراهم کنید ، به طوری که هر یک از بچه ها تا اندازه ای سود ببرند . برای مثال ، وقتی هر دو بچه یک اسباب بازی را می خواهند ، شاید بهتر باشد که هر دو با آن بازی کنند . یادتان باشد وقتی بچه ها خود از عهده ی حل نزاعشان بر می ایند ، مهارت های مهم دیگری را نیز یاد می گیرند که می توانند در زندگی از آن ها استفاده کنند . برای مثال ، نحوه ی ارزش گذاری به دیدگاه های دیگران ، چگونگی سازش و گفت و گو در خانواده و روش کنترل تکانه های پرخاشگرانه.منبع مجله پیونددی ماه85

     

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462153
    بازدید امروز : 21
    بازدید دیروز : 18
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    چرا بچه ها با هم نزاع می کنند درخانواده ؟ - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........