سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که ساعتی بر خواری فراگرفتن شکیبایی نورزد، همواره در خوارینادانی باقی بماند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
فناوری و اطلاعات و رویکرد آموزش مجازی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/5/31:: 9:10 عصر
  • آموزش مجازی


    آموزشی است که روی اینترنت و به وسیله ی رایانه صورت می گیرد . استفاده از اینترنت به عنوان ابزار مهمی در آموزش ، به سرعت در حال گسترش است . اجرای فناوری های جدید در آموزش و پرورش ، اشکال غنی و جدید ی در فرایند یاددهی – یاد گیری ایجاد کرده است و دامنه ی آن از گنجاندن فناوری وب در درسهای حضوری گرفته تا ایجاد دوره های یاد گیری از را ه دور ، گسترده شده است .

    امروزه آن چه بیش از همه در مراکز آموزشی کشور مشاهده می شود ، ضرورت دستیابی به آموزشی است که تمام سنین و همه ی افراد بتوانند از آن استفاده کنند . آموزش مجازی می تواند این امکان را فراهم کند . در این نوع آموزش ، به طور کلی هر اندازه هدف های آموزشی از پیش تعیین شده ، واضح تر ، واقعی تر و نزدیکتر به بازده آموزشی تعریف شده باشند ، به همان نسبت فعالیت های یادگیری نیز مؤ ثر تر و مفید تر خواهد بود .


    تفاوت تدریس معلم محور و تدریس مجازی


    تدریس معلم محور ، آموزشی ساختار یافته ، منظم و مهارت مدار برای گروهی معین است . در این رویکرد آموزشی ، معلم بیشترین نقش را در سازمان دهی و هماهنگ کردن فعایت های آموزشی دارد ؛ فعالیت هایی چون تعیین و تحلیل مهارتها ، هدف ها ، محتوا ، چگونگی نمایش مهارت و ارائه ی اطلاعات و تمرین هایی که برای کسب مهارت لازم هستند . اگر چه برای فعالیت های مشترک معلم و دانش آموز در زمینه های گوناگون ، فرصت هایی وجود دارد ، اساسأ این نوع آموزش معلم مدار است .


    در تدریس مجازی ، دانش آموزان بر اسا س برنامه ی درسی که در اختیار آنان قرار دارد ، شخصأ مطالعه می کنند و گام به گام پیش می روند . آموزش مجازی ، تدریسی دانش آموز محور است ، زیرا در این رویکرد ، فعالیت اصلی در فرایند تدریس ، بر عهده ی دانش آموزان است . معلم برای دست یابی دانش آموزان به هدف های آموزشی ، به هیچ وجه شخصأ به انتقال اطلاعات نمی پردازد ،د بلکه برنامه های درسی و فعالیت های آموزشی را به گونه ای سازمان دهی و طراحی می کند که دانش آموزان بتوانند به صورت خود گردان به مطالعه و یاد گیری بپردازند . این روش ، روشی انعطاف پذیر است که در آن به نیاز ها و توانایی های دانش آموزان توجه زیادی می شود .


    در کل ، هدف نهایی این نیست که تدریس مجازی جایگزین تدریس سنتی شود و یا اینکه آموزش مرسوم و سنتی به آموزش مجازی تبدیل شود . در واقع ، استفاده از امکانات برای بهبود یاددهی – یادگیری بیشتر مد نظر است ، نه جایگزین کردن روشهای جدید.


    کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات


    امروزه آ موزشی که با نیاز های افراد و جامعه متناسب و هماهنگ باشد ، بسیار مهم است . دنیای امروز با شبکه های اطلاعاتی به هم پیوند خورده است و دیگر نمی توان مانند گذشته به امر آموزش نگاه کرد . با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در جامعه و در نظام آموزشی ، نوعی محیط یاددهی – یادگیری فراهم خواهد شد که در آن همه ی فراگیران با خلاقیت ذهنی و تفکر منطقی ، برای به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور کسب دانش و پرورش مهارت های مورد نیاز در جهت رسیدن به آرمان های شخصی ، تحقق هدف های آموزشی و مشارکت فعال در جامعه ی مبتنی بر دانش اطلاعات ، توانایی لازم را داشته باشد .


    برای تغییر روش های سنتی و تکراری ، معلمان باید از توانایی های لازم برای استفاده مؤ ثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار باشند و با علاقه و انگیزه آن را پی گیری کنند . در واقع ، معلمان نیاز دارند که برای بهبود فرایند یاددهی – یادگیری در کلاس درس ، تحقیق کنند . از این رو ، با استفاده از فناوری های اطلاعاتی می توانند ، به امر تحقیق و پژوهش بپردازند .


    فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به مثابه بخشی از فرایند یادگیری ، به سه شکل به کار می رود : هدف ، رسانه ، و ابزاری که غالبأ برای سازمان و مدیریت در مدرسه ها مورد استفاده قرار می گیرد . کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش به صورت یک هدف ، به یادگیری فناوری اطلاعات اشاره دارد و عمدتأ به صورت دری های خاصی از قبیل آموزش رایانه یا انفورماتیک ، سازمان می یابد . فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه ای برای تدریس و یادگیری نیز هست . رسانه ای که از طریق آن معلمان می توانند تدریس کنند و فراگیرندگان یاد بگیرند . به علاوه ، معلم ممکن است به عنوان بخشی از محیط نرم افزاری یا ابزار فردی و برای تحقق هدف های آموزشی ، از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده ی ابزاری کند ، بدون اینکهدانش آموزان را ببیند یا احساس کند . فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه رسانه ، به اشکال گوناگون ظاهر می شود ؛ اشکالی مانند تمرین های علمی ، شبیه سازی ، تدریس خصوصی ، نظام های یادگیری انفرادی ، تهیه و تدوین آزمون و ...


    پژوهش ها نشان داده است ، هنگامی که معلم و دانش آموز هر دو از فناوری اطلاعاتی به عنوان نوعی رسانه یا ابزار اشتراکی و ارتباطی استفاده می کنند ، بهترین نتایج ممکن به دست می آید [ هیوس و همکاران ، 1998 ] .


    نتیجه گیری


    نظام آموزشی همواره ، با چالش هایی مواجه است که افراد را برای جامعه ی اطلاعاتی آماده کند و یکی از مهم ترین هدف های آ ن، دسترسی به اطلاعات است . در شرایط فعلی ، دسترسی برابر و آزاد به آموزش و پرورش ، برای هر شخص ، تقریبأ غیر ممکن است . بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که دسترسی برابر به آموزش و پرورش ، در آینده ی نزدیک ، چالش های متعددی برای نظام آموزشی جامعه ایجاد می کند .


    اگر تعادل جدیدی بین روش های معلم محوری و دانش آموز محوری برای تدوین فرایند یادگیری مورد نیاز باشد ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه ابزاری برای ایجاد تغییرات اساسی به منظور تکامل جامعه ، کاربرد خواهد داشت . هم چنین ، فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله ی حمایتی در فرایند یاد گیری ، راه حل های جدیدی برای مقابله با چا لش هایی که تعلیم و تربیت با آن روبرو می شود ، ارائه خواهد داد . اداره ی حجم زیادی از اطلاعات ، طراحی راهبرد های یاد گیری برای تسهیل یادگیری اثر بخش و اطمینان یافتن از این که همه ی شهروندان در انتخاب و کار کردن با اطلاعات ماهرند ، از جمله کاربردهای ICT  در نظام آموزشی است .


    امروزه علوم و دانش بشری به حدی است که هیچ کس نمی تواند ادعا کند بر همه ی آن ها تسلط دارد . از این رو ، بدیهی است که هیچ معلمی به آن اندازه آگاه و دانا نیست که پاسخ همه ی سؤ الات فراگیرندگان خود را بداند تا بتواند همه ی نیاز های اطلاعاتی آن ها را برآورده کند ، در حالی که همین معلم می تواند ، با شناخت و آگاهی از پایگاههای اطلاعاتی ، با دنیائی از علوم و دانش بشری مرتبط باشد و علاوه بر دسترسی به آن ها ، هم چنین ، معلمان باید به دانش آموزان کمک کنند تا به یادگیری فناوری های جدید ، اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری ، سازمان دهی ، و تجزیه و تحلیل کنند و نسبت به کیفیت و منبع کسب اطلاعات ، با تفکر انتقادی برخورد کنند . به عبارت دیگر ، از توانائی رسانه ای بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، به بهترین وجه ممکن بهره بگیرند . فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فواید بسیاری برای یادگیرنده و معلم در بر خواهد داشت . این فواید شامل : منابع یادگیری مشارکتی ، فضای یاد گیری مشارکتی ، ترویج و ارتقای یاد گیری جمعی ، و حرکت به سمت یادگیری مستقل و خود گردان است . زمانی که موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدرسه ها مطرح می شود ، تو سعه ی مهارت های معلمان در استفاده از فناوری اطلاعات ، به مثابه یکی از عوامل مهم برنامه ، مورد توجه قرار می گیرد .


    مدرسه های مؤ فق در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مدرسه هایی هستند که فراتر از فناوری ، مسیری را تعیین و طراحی می کنند که از طریق آن ، یادگیری بهبود می یابد ، تفکر خلاق ایجاد می شود ، مدیران به دانش اثر بخش دسترسی می یابند . سواد اطلاعاتی ارتقاء می  یابد ، گروه های کاری تشکیل می شوند و خود ارزیابی و خود کنترلی جایگزین ارزیابی سنتی می شود .


    دانش آموزان و معلمان در استفاده از فناوری اطلاعات و ازتباطات فرصت می یابند تا درباره ی سبک های یادگیری مورد علاقه ی خود و مسیر های متفاوت ، به بررسی و آزمایش بپردازند . ادغام فناوری  اطلاعات و ارتباطات در برنامه ی درسی برای تقویت یادگیری و مدیریت آن ،موجب می شود که معلمان چگونگی تغییر در روش تدریس خود و هم چنین یادگیری دانش آموزان را درک کنند .


    منبع : تکنولوژی آموزشی رشد اردیبهشت ماه 1387


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462550
    بازدید امروز : 24
    بازدید دیروز : 33
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    فناوری و اطلاعات و رویکرد آموزش مجازی - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........