سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت

تکلیف دریادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه اول تا چه اندازه تاثیر دارد؟

 

1) مسئله تحقیق : آیا تکلیف در یادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه ی اول تاثیر دارد؟

2) بیان تکلیف چیست و چه باید کرد؟ تکلیف در فرهنگ ............

عنوان طرح:

 

تکلیف دریادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه اول تا چه اندازه تاثیر دارد؟

 

1) مسئله تحقیق : آیا تکلیف در یادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه ی اول تاثیر دارد؟

2) بیان تکلیف چیست و چه باید کرد؟ تکلیف در فرهنگ معین به معنای به رنج افکندن ، به گردن گذاشتن کاری سخت وشاق را به عهده ی کسی گذاشتن و وظیفه ای که باید انجام شود ، است .در مدارس تکالیف درسی به آن چیزی گفته می شود که معلم  تکلیف می کند وبچه ها انجام می دهند. پس باید بچه ها تکالیفی داشته باشند و یا کاری کنیم که آنها احساس تکلیف کنند . طول مدت ذخیره ی اطلاعات در حافظه ی کوتاه مدت نسبتاً کوتاه وکمتر از بیست ثانیه است، مگر اینکه مرور ذهنی شوند. جنبه ی دیگری از حافظه ی کوتاه مدت که در یادگیری بسیار اهمیت دارد ، محدودیت گنجایش است . بچه ها برای اینکه کار یا فعالیت مشخصی را به طور منظم عهده دار شوند .

                                                           

می بایست انگیزه ای برای آن داشته باشند یا به عبارت دیگر هر قدر بچه ها از انگیختگی قوی تری برخوردار باشند وفعالیتی را که عهده دار انجام آن می شوند دوست بدارند، بیشتر تلاش می کند وکمتر احساس خستگی می نمایند.تکلیف به طور خیلی ساده ، زمان کار بر روی مواد درسی را افزایش داده وموجب فراگیری آن به صورت عمقی می شود.بنابر این باید به تکلیف به عنوان عاملی موثر در فرایند یادگیری نگاه کرد وزمینه ای فراهم نمود که بچه ها تکالیف خود را با انگیزه واشتیاق  وتوجه وادراک که شرط لازم یادگیری است ، انجام دهند. تکلیف باید از نظر کمی معقول ومنطقی واز نظر محتوا متنوع وجامع باشد تا زمینه ی تمرین وممارست در

درسهای مختلف را فراهم کند ودانش آموزان را به اندیشیدن وتلاش ، تعمیم آموخته ها ونوآوری وخلاقیت هدایت نماید .تکلیف برای همه ی دانش آموزان به یک اندازه موثر نیست. برخی از افراد هستند که از انجام تکلیف لذت می برند ورضایت دارند وبرخی دیگر خود واطرافیانشان را آزار می دهند وتکلیف انجام نمی دهند وبه وسیله ی تشویق ودادن جایزه این کار را انجام می دهند. وافراد دیگر تکلیف را به عنوان یک عمل مفید موجب مسئولیت پذیری خود می دانند. تکلیف ممارست را بالا می برد، نظم را آموزش می دهد واز همه مهمتر مرکز توجه خانواده و والدین را به امر آموزش معطوف می سازد.

«یموتی کیت» و گروهی ار همکارانش دریافتند که تاثیر تکلیف برای احراز موفقیت پس از توانایی وقبل از عوامل نژاد وخانواده ، یعنی در درجه ی دوم قرار می گیرد وبرخی از دانش آموزان ممکن است انگیزه بیشتری برای انجام تکالیف، خلاقیتی  داشته باشند ویا بر خی دیگربه تکالیف بسطی وامتدادی که در موضوعات درسی ، کتاب یا مقاله ای را بخوانند ودر کلاس درس بیان کنند علاقه داشته باشند.

3) هدفهای کلی وهدفهای ویژه تحقیق : هدف کلی این تحقیق آن است که بدانیم با تکرار وتمرین، آموخته ها تثبیت می شوند ویا آموخته ها ی دانش آموزان در موقعیت های خارج از مدرسه جنبه ی کاربردی پیدا می کند ویا اینکه ابتکار وخلاقیت دانش آموزان پرورش می یابد ونیز باید توجه داشت با فراهم آوردن تنوعی از تکالیف مختلف می توان موجبات تثبیت یادگیری ، آماده سازی، تداوم یادگیری وخلق مفاهیم وکسب مهارتها را در فرایند آموزش ایجاد نمود ویکی از هدفهای ویژه آن است که پی ببرند چنانکه نوع خاصی از تکلیف برای دانش آموزان تاثیر خاصی دارد چه ارتباطی با شرایط اجتماعی اقتصادی وفرهنگی این شاگردان دارد وهدف ویژه ی دیگر این که درمورد دانش آموزان، دادن تکلیف بلافاصله بعد از تدریس درس جدید موثرتر است یا اینکه قبل از تدریس یک تکلیف خلاقیتی داده شود وبعد تدریس انجام شود.
4) اهمیت وضروت انجام طرح:با توجه به اینکه از شیوه های مختلف بای افزایش کارایی کلاس وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده شود وبا عنایت به اینکه درشرایط مختلف فرهنگی واقتصادی وخانوادگی روشهای متفاوتی از تکلیف ممکن است تاثیر بیشتری دریادگیری داشته باشد. خوب است به عنوان معلم این کلاس که روی هم رفته دانش آموزان آن شرایط یکسانی از نظر اقتصادی- فرهنگی وخانوادگی ندارند، بدانیم کدام تکلیف دریادگیری آنها تاثیر بیشتری دلرد. بنایر این چنین تحقیقی ضرورت واهمیت پیدا می کند.

5) پرسشهای اساسی در طرح مطالعاتی : 1- آیا برای ایجاد انگیزه ویادگیری بیشتر دانش آموزان فقط به تکالیف تمرینی اقدام نماییم .2- آیا برای ایجاد انگیزه ویادگیری بیشتر در دانش آموزان فقط به تکالیف بسطی وامتدادی اقدام نماییم.

6) بررسی پیشینه ی طرحهای مطالعاتی:  در این مورد تحقیقی قبلاً انجام نشده بود.

7) چگونگی گردش عملیات : الف- ابتدا لازم است مدیر مدرسه را در جریان این طرح که مخواهم تکالیف گوناگونی را به دانش آموزان ارائه بدهم ،قرار داد تا در صورت مراجعه ی والدین به مدرسه درخصوص این موضوع آنها را توجیح نماید.

ب- از تاریخ شروع اجرای طرح دو فاصله ی زمانی یک ماهه در نظر گرفته شود . در این زمان دو نوع تکلیف به صورت تکلیف خلاقیتی - بسطی وامتدادی را در اختیار آنان قرار می دهم ونمرات آنان را یادداشت می کنموبعد میانگین نمرات آنان محاسبه می شود وپس از محاسبه میانگین نمرات مقایسه ای بین نمرات تکالیف خلاقیتی وبسطی وامتدادی انجام می گیرد ونتیجه گیری انجام می شود.

8) پیش بینی داده های مورد نیاز: نمرات دانش آموزان کلاس را در پایان هر دوره ی یک ماهه نوشته ومیانگین آنها را در هر مرحله یا دوره محاسبه می کنم.

9) پیش بینی منابع وروشهای جمع آوری داده ها : منابع جمع آوری داده ها در این تحقیق فقط دانش آموزان کلاس هستند که نمرات تکالیف خلاقیتی وبسطی وامتدادی آنها در دو مقطع زمانی مورد مقایسه قرار می گیرد وروش اجرای آن دادن تکالیف خلاقیتی وبسطی و امتدادی در دو مقطع زمانی می باشد.

10) ابزار لازم برای گرد آوری داده ها : وسیله ی گردآوری عبارت خواهد بود از نمونه تکالیف خلاقیتی وبسطی وامتدادی برای دانش آموزان که نمونه ی این تکالیف توسط معلم ساخته خواهد شد.

11) امکانات اجرای این طرح شامل دانش آموزان ، مدیر برای توجیه والدین در زمینه ی انجام دادن تکالیف گوناگون به دانش آموزان.

12) پیش بینی روشها ی توصیف وتحلیل داده ها ونتیجه گیری از آنها : برای تحلیل نتیجه گیری داده ها از مقایسه ی میانگین نمرات تکالیف خلاقیتی وبسطی و امتدادی استفاده کرده ونتیجه ی نهایی به مدیر مدرسه وسایر همکاران گزارش داده می شود.

 


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 462136
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 18
... فهرست موضوعی یادداشت ها...
کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
............. بایگانی.............
رشدو آموزش
رشدومذهبی
رشدوطرح درس
رشدعلمی(کامییوترو...)
رشدو خانواده
رشدو مهارت زندگی
رشدو مهدویت
رشدومدیریت
ارزشیابی
تکلیف شب وانواع آن
اقدام پژوهی

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... درباره ما ..........
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
مرتضی بیابانی
این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

.......... لوگوی ما ........
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
.......لوگوی دوستان ........




....... لینک دوستان .......
کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
آثار شهید مطهری
اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
اطلاعات علمی ایران
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
کتابخانه صوتی
کتابخانه احکام
مدرسه اینترنتی تبیان
مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

............. اشتراک.............
 
تکلیف دریادگیری درس فارسی دانش آموزان پایه اول تا چه اندازه تاثی - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
سفارش تبلیغ

ابتدا نیت کنید


سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

.::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



............ طراح قالب...........