سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاهان حاکم بر مردم اند و دانشمندان حاکم بر شاهان [امام صادق علیه السلام]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
رابطه خلاقیت وعزت نفس
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/7:: 10:6 عصر
  • رابطه خلاقیت وعزت نفس

    با توجه به نتیجه بررسی های انجام شده ،خلاقیت واستعدادهای خلاقه نهفته در کودک ونوجوان قابل رشد وتوسعه است ،و این کیفیت مستلزم تلاش وکوشش همه جانبه در ابعاد گوناگون کودک ونوجوان به ویژه عزت نفس می باشد .

    ولیکن قابل تعمق است که رابطه عزت نفس ورفتارهایی همچون تفکر واندیشیدن که غیر آشکار هستند با دلایل گوناگون نشان داده شده است . از آن جمله افزایش عزت نفس کلی است که کل فرایند فکری راتحت تأثیر قرار می دهد بنابراین منطقی خواهد بود اگر فرض کنیم حتی در فرآیند تفکر و اندیشیدن ،عزت نفس به عنوان پایه اصلی آن مطرح است . (کارل ،1998 )

    فرنل (2001 ) نشان داد کودکان مبتلا به اختلا ل ذهنی به صورت معنی داری نمره عزت نفس کمتری از کودکان ناشی از فقدان عزت نفس یا به عبارتی مهارتهای اجتماعی گروه است . در یک مطالعه دیگر که موید تفسیر فوق از مطالعه فرنل می باشد (بروان ،2001 ) نشان داد که عزت نفس کلی با خلاقیت همبستگی بین 31/ . تا 45/0 دارد که با یافته های جوتر (1987 )هماهنگ است .

    نوجوانان دارای عزت نفس پائین الگوهای منفی خلاقیت را از خود به نمایش می گذارند اما کودکان ونوجوانان دارای عزت نفس بالاتر خلاقیتهای گوناگون از خود بروز می دهند (نیکسون و جوت 1999 )

    نتایج مشابهی در مطالعه هنگلر ودیگران بدست آمده است (1999 )بدین معنی که در تحقیق آنان معلوم شد باید توجه داشت وجود یک توانایی بالقوه واز جمله هوش وتوانایی تحصیلی تضمینی برای موقعیت فرد نمی باشد .

    مثلاً در مطالعات ارهات وهین شاو (2001 ) عواملی نظیر جذابیت جسمانی ،مهارت حرکتی ،هوش ،پیشرفت تحصیلی و فعالیت های اجتماعی بررسی شدند ومعلوم شد از آنجا که کودکان بیش فعال همراه با نقص توجه ، در این زمینه مشکل دارند ودر صورت توانایی بالقوه امکان بروز آن را ندارند فاقد عزت نفس می باشند بنابراین می توان نتیجه گرفت توانایی بالقوه به تنهایی کافی نیست.

    خلاقیت برای ایجاد روابط بهتر

    یکی از ارزشمندترین راههای استفاده از خلاقیت ،به کاربردن آن برای بهبود روابط است . زیرا انسانها در سطوحی بیشمار وگوناگون ،در برابر پذیرش امواج طیف یکدیگر ،به ویژه نسبت به انگاره ها وقالبهای فکری که درباره یکدیگر در سر دارند حساس وپذیرا هستند . در واقع ،همین اندیشه ها وگرایشها ی نهفته است که روابط موفق یا نا موفق ما را می سازد .

    در رابطه ی عزت نفس با خلاقیت نیز مانند هر چیز دیگر ،دقیقاً همان چیزی را به دست می آوریم که به آن اعتقاد داریم وباور ماست ،مگر اینکه از ژرفترین سطح وجودمان رابطه ای درست ودلخواه را بطلبیم . (شاکتی گواین ،ترجمه خوشدل ،1381 ).

    مردمانی که با آنها در رابطه ایم همواره چون آینه ،بازتاب اعتقادات خود ما هستند و ما نیز چون آینه ،بازتاب باورهای آنها هستیم . پس می توان روابط را از قدرتمندترین ابزار رشد وکمال خود دانست .

    اگر صادقانه به روابط خود بیگریم می توانیم دریابیم که چگونگی روابطی آفریده ایم .

    در برابر روابط خود احساس مسئولیت کامل کنید . لحظه ای فرض کنید که :تنها خود شما مسئول آفریدن چیزی هستید که به وجود آمده است ،حتی اگر چنین به نظرتان می رسد که شخص مقابل مسئول بسیاری از چیزهاست . اگر در این رابطه چیزهایی می بیند که برایتان رضایت بخش نیست ،از خود بپرسید چرا وچگونگی آن را به آن شیوه آفریدند .

    بکوشید آن اعتقاد هسته ای وباورهای ژرف کانونی و مرکزی را که علت اصلی مشکلات شما هستند و نمی گذارند به روابط شاد و مهر آمیز ودلخواهتان دست یابید کشف کنید .

    برای استفاده از رابطه ی عزت نفس با خلاقیت به منظور حفظ وبهبود سلامت و تناسب اندام وزیبایی جسمانی ،راههای بسیاری وجود دارد وتندرستی وجاذبه ی ما ،مانند هر چیزدیگر زاییده ی گرایشهای ذهنی ماست . پس عرض کردن باورها وتغییراعتقادات یا شیوه ی همنوایی که با خویشتن وجهان داریم می تواند اثرات جسمانی ژرف وشگرف پدید آورد (شاکتی گواین ،ترجمه ی خوشدل ،1381 )


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462363
    بازدید امروز : 9
    بازدید دیروز : 24
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رابطه خلاقیت وعزت نفس - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........