سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که بامدادى را دید و به شامگاهش نرسید ، و بسا کس که در آغاز شب بر او رشک بردند و در پایان آن نوحه کنانش گریستند و دریغ خوردند . [نهج البلاغه]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت

بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت ارتباط را نوعی رابطه دو طرفه می دانند و به طور کلی ارتباط انسانی را به دو مقوله کلامی و غیر کلامی تقسیم می کنند. اما در کلاس درس اکثر رابطه ها یک طرفه می باشد و معلم متکلم وحده است. به نظر من مهمترین مهارت در زمان تدریس شما، برقراری یک ارتباط صحیح با همه ی دانش آموزانتان می باشدو این مقوله باید در طرح درس سالانه شما ذکر گردد تا از همان ابتدا به فکر ارتباط صحیح با دانش آموزتان باشید.اگر این رابطه به خوبی برقرار شود اکثر هدف های آموزشی با کیفیت و پویای بیشتری تحقق می یابند.    نقل از:http://www.moallem84.parsiblog.com


. برخی از راهکارهای برقراری ارتباط صحیح بین معلم و شاگرد عبارتند از :


1. لطفا اشتباه دانش آموزان خود را بزرگ نکنید. این کار باعث می شود بعد از مدتی دانش آموز فکر کند و باور کند که هر کاری انجام می دهد یا هر سخنی که می زند اشتباه بوده و به یک دانش آموز منزوی تبدیل شود.


2. همیشه با همه ی دانش آموزانتان احوال پرسی کنید و حتی در مورد مشکلاتشان از آنها سوال کنید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها بکنید.


3. به نظریات و سخنان دانش آموزانتان چه در هنگام تدریس و چه در هنگام غیر تدریس خوب گوش دهید و سخنشان را در وسط کلامشان قطع نکنید.


4.هیچگاه در کلاس و مدرسه به یک نفر توجه و اهمیت خاصی نشان ندهید و یک نفر را در کلاس یا مدرسه برجسته نکنید.


5. به دانش آموزانتان مانند یک برادر یا خواهر کوچکتر احترام بگذارید.


6. به تک تک دانش آموزانتان مسئولیت بدهید. این کار باعث افزایش حس اعتماد به نفس دانش آموز می شود.(در اکثر مدارس و کلاس ها دیده میشود که یک دانش آموز از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی به عنوان نماینده کلاس تعیین می شود که این کار باعث سرخوردگی دانش آموزان دیگر شده و کاری بس اشتباه است)


7. جای مناسب در کلاس برای خود انتخاب کنید و با همه ی دانش آموزان در تعامل و رفت آمد باشید.


8.فضای کلاس درستان را جذاب کنید و از آثار تک تک دانش آموزان در کلاس درس استفاده کنید.(سال گذشته از دانش آموزان خودم خواستم که هر کس می تواند یک روزنامه دیواری به زبان انگلیسی درست کند،تعداد زیادی از دانش آموزان این کار را کردند و من هم همه ی آنها را به دیوار کلاسم نصب کردم به جز یکی از این روزنامه دیواری ها را که به دلیل غلط های املای زیاد نصب نکردم. بعد از مدت ها پی بردم که این دانش آموز فعالیت قبلی خود در کلاس را ندارد و من نمی توانم رابطه ی قبلیم را با این دانش آموز داشته باشم. بنابراین خواهش می کنم از تک تک کارهای دانش آموزانتان استفاده کنید)


9.با دنش آموزان خود همدلی کنید. این کار باعث می شود که زمینه نفوذ در دانش آموز برایتان فراهم گردد و او را بهتر درک کنید و باعث افزایش میزان ارتباط میان شما بشود.


10. اگر دانش آموزتان کار اشتباهی انجام داده است اورا مستقیما مورد موعظه قرار ندهید. می توانید خود را مورد خطاب قرار دهید(به در بگویید دیوار بشنود)


11. در صورت امکان با دانش آموزانتان در غیر از ساعات درسی وبیرون از مدرسه نیز با آنها ارتباط داشته باشید با آنها بیرون بروید،اردو بروید و هر ساله تعدادی عکس یادگاری به صورت دسته جمعی بگیرید.


12. سعی کنید در ابتدای سال در مورد خاطرات سال قبل از دانش آموزانتان بپرسید تا بدانید چه ویژگی و خصوصیت معلم و کلاس سال قبل برای دانش آموز جذاب تر بوده و کدام یک نبوده.


13. خواهشا در کلاس درس از مقررات خشک و بی روح که باعث خستگی دانش آموز می شود استفاده نکنید.


14. هیچ گاه،هیچ زمانی،هیچ وقتی از تنبیه بدنی در کلاس درس استفاده نکنید که علاوه بر عواقب بدش برای خود شما باعث دوری دانش آموز از درس و کلاس و مدرسه و معلم می شود.


15. همیشه با لبخند وارد مدرسه و کلاس بشوید با لبخند در مدرسه و کلاس بمانید و با لبخند مدرسه و کلاس را ترک کنید.


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 462282
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 21
... فهرست موضوعی یادداشت ها...
کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
............. بایگانی.............
رشدو آموزش
رشدومذهبی
رشدوطرح درس
رشدعلمی(کامییوترو...)
رشدو خانواده
رشدو مهارت زندگی
رشدو مهدویت
رشدومدیریت
ارزشیابی
تکلیف شب وانواع آن
اقدام پژوهی

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... درباره ما ..........
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
مرتضی بیابانی
این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

.......... لوگوی ما ........
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
.......لوگوی دوستان ........




....... لینک دوستان .......
کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
آثار شهید مطهری
اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
اطلاعات علمی ایران
راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
کتابخانه صوتی
کتابخانه احکام
مدرسه اینترنتی تبیان
مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

............. اشتراک.............
 
چگونه با دانش آموزان خود ارتباط صحیح و کامل برقرار کنیم؟؟؟ - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
سفارش تبلیغ

ابتدا نیت کنید


سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

.::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



............ طراح قالب...........