سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندانبان به یوسف علیه السلام گفت : «من تو را دوستدارم» . [امام رضا علیه السلام]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
روز خدا
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/4:: 11:45 عصر
  • یوم الله

    از نام‌هاى روز عاشوراست، به معناى روز خدا. گر چه همه روزها و مکان‌ها و زمان‌ها ازآن خداست، ولى گاهى زمان و مکان خاصى به دلیل اهمیت آن یا عظمت ‏حادثه‏اى که درآن اتفاق افتاده و قدرت نمایى خداوند در آن روز، به خدا انتساب پیدا مى‏کند و«ماه خدا یا روز خدا» مى‏شود. در قرآن نیز از«ایام الله‏» یاد شده و به گرامی‌داشت آن توصیه شده ‏است، چرا که در سرنوشت اقوام و ملل، تأثیر عمده داشته است («ذَکِّرْهُمْ بِاَیّامِ اللهِ » سوره ابراهیم،آیه 5). در روز عاشورا، حوادث مهمى اتفاق افتاده که مهم‌ترین آن حماسه کربلا و شهادت ‏امام حسین (ع) است. طبق روایات فراوان، به خصوص در کتب اهل سنت، عاشورا روز مهمى بوده که پیشینیان آن روز را، روزه مى‏گرفتند و پیامبر (ص) هم روزه مى‏گرفت، ولى‏ پس از شهادت حسین بن على‏ (ع) در این روز، بنى امیه به خاطر کینه‏اى که با عترت پیامبرداشتند، آن روز را روز فرخنده و مبارک و عید قرار دادند و به شادمانى پرداختند. همان گونه که در زیارت عاشورا می‌خوانیم: (اَللّهُمَّ اِنَّ ‏هذا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ ... وَ هذا یَوْمً فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَروانٍ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ). ازاین رو پس از آن حادثه، امامان شیعه آن را روز شومى دانسته و از روزه گرفتن در آن نهى‏کردند.

    در روایات عامه نقل شده که از رسول خدا (ص) درباره عاشورا و روزه آن پرسیدند، فرمود: «اِنَّ یَوْمَ عاشُورا یَوْمٌ مِنْ اَیّامِ اللهِ تَعالى، فَمَنْ شاءَ صامَهُ وَ مَنْ شاءَ تَرَکَهُ‏»: عاشورا یکى از ایام الله است، هر که خواست روزه بگیرد و هر که خواست، نگیرد. از امام‏صادق‏ (ع) روایت است که آل امیه و شامیانى که در کشتن حسین‏ (ع) آنان را یارى کرده ‏بودند، نذر کرده بودند که اگر حسین‏ (ع) کشته شود و سپاه کوفه سالم از جبهه کربلا برگردند و خلافت در دودمان آل ابى سفیان مستقر گردد، آن روز را روز عید و جشن ‏بگیرند و به شکرانه‏اش، آن روز، روزه بگیرند. از این رو روزه گرفتن عاشورا تا امروز درمیان آل ابى سفیان رسم شده است و مردم از آنان تبعیت مى‏کنند و روزه مى‏گیرند و در این ‏روز، به خانواده و بستگان خویش، شادى مى‏رسانند. به هر حال، در تاریخ اسلام، واقعه خونین عاشورا عظیم‌ترین جلوه فداکارى خالصانه ‏در راه دین و فدا شدن گرامی‌ترین انسان آن روزگار در راه حق و عدالت و احیاى اسلام بود و تأثیرات مهمى در بیدارى ملت‌ها در طول تاریخ و الهام گرفتن افراد و امت‌ها در راه مبارزه با ستم داشته است و اگر در اسلام، چند روز بسیار مهم و به یاد ماندنى و ستودنى داشته ‏باشیم،یکى هم عاشوراست، که راز و رمز کرامت بخشیدن انسان بر فرشتگان از سوى ‏خدا را نشان مى‏دهد و براى امت محمد (ص) همین بس که اسوه‏هایى چون ‏سید الشهداء (ع) و شهداى کربلا دارد که جهان را در مکتب شرافت و آزادى خود، تربیت ‏مى‏کند.

    در حدیثى قدسى آمده است که حضرت موسى به خداوند عرض کرد: پروردگارا، چرا و به چه خاطر امت محمد (ص) را بر سایر امت‌ها فضیلت بخشیدى؟ فرمود: به خاطر ده‏ خصلت و ویژگى آنان را برترى دادم. موسى‏ (ع) پرسید: آن ده خصلت چیست که امت ‏محمدى به آن عمل مى‏کنند، تا من هم بنى اسرائیل را فرمان دهم تا به آنها عمل کنند؟ خداى متعالى فرمود: «اَلصَّلاةُ وَ الزَّکاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الحَجُّ وَ الْجِهادُ وَ الْجُمْعَةُ وَ الْجَماعَةُ وَ الْقُرْآنُ ‏وَ الْعِلْمُ وَ الْعاشوراءُ...»: آنها عبارت است از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، دانش، و عاشورا!

    شگفتا که عاشورا در کنار نماز و حج و جهاد وقرآن و... از خصلت‌هاى امتیاز بخش امت اسلام بر امت‌هاى دیگر است. و این راز عظمت‏ عاشورا و یوم الله بودن آن است. در ادامه حدیث فوق، حضرت موسى از مفهوم‏«عاشورا» مى‏پرسد، خداوند در پاسخ به روز گریه و تباکى بودن عاشورا در سوگ فرزند پیغمبر و فضیلت گریستن و اطعام و خرج در راه زاده زهرا و ماتم آن شهید بزرگوار اشاره ‏مى‏فرماید و بر چشم‌هاى گریان در روز عاشورا و قطرات اشک، پاداش بهشت را وعده ‏مى‏دهد.

    امام خمینى ‏«قدس سره‏» نیز روزهایى هم‌چون 22 بهمن،15  خرداد، 17 شهریور را «یوم الله‏» مى‏داند و به تکریم و احیاى آنها دستور مى‏دهد و تعبیر«عاشورا و 17 شهریور ودیگر ایام الله...» نشان مى‏دهد که عاشورا را نیز از ایام الله مى‏داند و در جایى هم ‏15 خرداد را با عاشورا مقایسه مى‏کند و هر دو را «روز الهى‏» مى‏داند که همان یوم الله ‏است: «بزرگداشت روز حماسه آفرین 15 خرداد، بزرگداشت ارزش‌هاى انسانى در طول‏تاریخ است، همان سان که بزرگداشت روز سرنوشت‏ساز عاشورا، بزرگداشت اسلام و قرآن کریم است. ملت ‏شریف ما، بلکه ملت‌هاى مظلوم، از هر چه غفلت کنند، از این دو روزالهى نباید غفلت کنند. عاشورا با «نه‏» خود، یزیدیان را در طول تاریخ نفى کرد و به ‏گورستان فرستاد، 15 خرداد پهلویان و پهلوى صفتان و ابر قدرت‌ها را مدفون کرد...» و درپایان این پیام، مى‏فرماید:«درود بر عاشورا، درود بر 15 خرداد و 22 بهمن، درود برایام الله‏».

    برگرفته از فرهنگ عاشورا اثر جواد محدثی


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    گاهی به آسمان نگاه کن
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/4:: 12:26 صبح
  • گاهی به آسمان نگاه کن
    شاید
    کبوتری خسته به آشیانه ی دلت محتاج باشد
    شاید تکه
    ابری سر گردان به افق بی کران چشمانت محتاج باشد
    وشاید
    ستاره ای بی نور به نور وامید وجودت محتاج باشد
    گاهی هم به
    آسمان نگاه کن
    تا خودت را


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    یاس زهرا
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/4:: 12:14 صبح

  • در سرزمین قبیله ها و طوایف ، انس را نشانی نیست .

    در سرزمین بیابان ها و تشنگی ، اسم زن در دفتر زندگی جایی ندارد .

    زنان املاک مردان اند !

    در سرزمین زنده به گور کردن دختران ،در روزگار جاهلیت ، ظاهرا مسافری در راه است که لبخند او ، پایان گریه های مرگ است و وجودش "خیر کثیر".

    پیامبر (ص) سکوت بانو خدیجه را با صدای آسمانی خود می شکند :

    ( چه شده ؟! با چه کسی سخن می گویی ؟! در تنهایی با خود حرف می زنی ؟! )

    وقت آن است که مادر پرده از این راز شگفت بر دارد .

    آهنگ عرش ، صدای خدیجه (س) را طنین می دهد :

    ( یا رسول الله ! فرزندی را که بار دارم با من حرف می زند ! )

    لبخندی آرام ، بر چهره رحمت للعالمین پیامبر مهربانی و خوبی ها نقش می بندد . سری تکان می دهد :

    ( جبرییل اینک به من خبر داد که فرزند تو دختر است و نسلی پاک و مطهر از او خواهد بود .)

    وقتی زنان قریش که لیاقت به تماشا نشستن میلاد نور را نداشتند و از خدیجه (س) روی گرداندند ، ناگهان ساره را در مقابل خود دید ! که در برابرش زانو زده است . آسیه هم آمد و در سمت چپش نشست و مریم در سمت راست او . کلثوم هم آمد تا در لحظه های تنهایی و غریبی ، خدیجه را یاری کند و شاهد تولد معنای سوره ی کوثر باشند.

    آن روز بسیاری ندانستند در این ثانیه های مرموز چه سر نوشتی برای این زمین نیم مرده ، در حال تکوین است. چون درک این میلاد عطیم در اندیشه آن ها نمی گنجید .

    میلاد با سعادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و آغاز روییدن دوازده شاخه باغ امامت ، بر شما رهروان و محبین آن بزرگوار مبارک باد .

    با یک گل اگر بهار آید آن گل ،گل توست ، یاس زهرا


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)مبارک
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/3:: 11:53 عصر
  • ای پیامبر! ما به تو کوثر (خیر فراوان) بخشیدیم. پس به شکرانه این موهبت، نماز بگذار و قربانی کن. همانا دشمن تو بی‌دودمان است.


     

     

     Image

    فرا رسیدن میلاد علت خلقت عالم

     بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و زن بر همه مادران و زنان  تبریک می گویم.

    مادر تک وازه ای است زیبا.

    مادر عین زیبایی ست و البته که زیبا تر از زیبایی چیزی نیست.

    قلب بزرگ خدا در سینه مادران می تپد.

    مادر دستی بر گهواره دارد و دستی در دست خدا.

    آنگاه که مادر گهواره را تکان می دهد عرش خدا به لرزه در می آید.

    و همه فرشتگان سکوت می کنند تا زیبا ترین سمفونی هستی را بشنوند: لا لایی مادر.

    هیچنگی به سنگینی آن نیست که بتوان آن را در یک کفه ترازو نهاد و در

     کفه ی دیگر آن وزن مهر و قدر و قیمت مادرانه را سنجید.

    مادر عنوان عاشقانه ترین شعر خداست .

    مادر فقط مادر است.

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    زن،حجاب،اسلام
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 7:11 عصر
  •  

    حجاب نماد و نشانه یک بانوی مسلمان است و این افتخاری بس بزرگ برای اوست . چه نیکوست که زن مسلمان با حجاب برتر خود الگوئی باشد برای دیگر زنان جهان .
    در هرجای این گیتی ، بانوئی محجبه دیده شود ، بی درنگ ذهن هر بیننده ای را به دین مبین اسلام می کشاند .
    آنگاه اگر حجاب اسلامی با مدهای غربی و تفکرات لیبرالیستی ادغام شود ، کم کم به زوال کشیده شده و دین اسلام و شخصیت زن در اسلام را زیر سوال خواهد برد و به تدریج فساد در جامعه افزایش می یابد ، همانطور که آزادی بی قید بند در ملل غربی برای بانوان در نظر گرفته شده است و به خیال خام خود برای آنان ارزش قائل شده اند .
    با این تفکر قبل از هر چیز آزادی بیشتر به مردان هرزه و شهوت ران داده شده و باعث گردن کشی و تجاوز بی حد و اندازه آنان به زنان شده است . که این امر ، از آمار جنایات فراوان و افزایش تولد کودکان نامشروع در اخبار و رسانه ها به خوبی قابل مشاهده است.
    آیا با این اوصاف باز هم می توانند ادعا کنند که برای زن حرمت قائل شده اند ؟
    آیا آزادی یعنی عدم حجاب و نداشتن پوشش اسلامی ؟
    آیا آزادی یا تمدن غربی به معنای همتراز قرار دادن زن و مرد است آن هم به نحوی که در این راستا زنان مورد بازیچه قرار گرفته یا در بعضی امور از زیبائی شان سوء استفاده شده و از آنان جهت تبلیغات ، بردگی و ... استفاده می شود .
    آیا آزادی به معنی بیگاری کشیدن از زن در امور نامربوط آن هم به صورت نا مطلوب و غیر منصفانه ، نیست ؟
    زنانی که در جامعه به سختی کار و تلاش می کنند تا با اندکی حقوق زندگی خود را اداره کنند موفق و خوشبخت هستند یا زنانی که در خانه به تربیت فرزند (آینده سازان کشور) می پردازند و به آرامش در زندگی اهمیت بیشتری داده و پایه های این جامعه کوچک (خانواده) را محکمتر بنا می کنند ؟
    در جوامع غربی در هر زمینه ای از فعالیت های اجتماعی و مشاغل گوناگون ، به خوبی حضور زن را می توان مشاهده کرد . در این اثنا به علت ضعف جسمی ، عواطف و احساسات زنانه و شکنندگی خاص روحیاتشان ، بیشتر دچار مشکلات و عواقب ناهنجاری شده اند و به گونه ای مورد سوء استفاده قدرتها نیز قرار گرفته اند .و همه اینها نشات گرفته از عدم دینداری و دین مداری و نبود الگوی مناسب برای زنان در جوامع غربی است .


    در کشور عزیزمان بانوان به صورت مطلوب و منصفانه در عرصه های مختلف حضور پر رنگ دارند و خدمات ارزنده و موفقیتهائی از آنان مشاهده کردیم که مایه فخر ما نیز می باشند. اما متاسفانه در برخی امور شاهدیم که بانوان پا را فراتر از حیطه کاری و شاسیته خود ، نموده اند که عواقب زیادی نیز به همراه داشته است .
     
    هنگامی که در اسلام به زن سفارش همسرداری و امور مربوط به خانه می کند و حضرت فاطمه زهرا(س) نیز می فرمایند:خَیْرٌ لَهُنَّ أَنْ لایَرینَ الرِّجالَ، وَ لا یَرَوْ نَهُنَّ. حضرت در وصف این که بهترین چیز براى زنان چیست، فرموده اند: این که زنان، مردان را نبینند، و مردان هم زنان را نبینند. این بدین معنا نیست که هیچ زنی نباید در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشد ، چرا که چنین امری امکان پذیر نیست و در برخی موارد حضور زنان لازم و ضروری است مانند وجود پزشک زن و امور مربوط به بانوان در جامعه و...
    فرمایش حضرت زهراى مرضیه (س) به معناى الزام و وجوب نیست، به عبارت دیگر، در عین حال که خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعایت موازین و حدود شرعى جایز شمرده شده است، اما در مواقع غیر ضرورى براى زنان بهتر آن است که از اختلاط با مردان اجتناب کنند. و این امر منافاتى با حضور علمى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى زنان (با حفظ شئونات و موازین اسلامى) ندارد. کما اینکه حضرت زهرا (س) خود به جبهه جنگ مى رفتند و در غزوه هاى متعددى همراه با پیامبر (ص) شرکت مى کردند و در دفاع از ولایت حضور فعال داشتند و حتى سخنرانى نمودند تا جایى که در همین راه به شهادت رسیدند.


    انشاءلله بانوان نیک سیرت مسلمان با الگو برداری از سیدالنساء العالمین فاطمه مرضیه(س) ، خود نیز الگوئی باشند برای دیگر زنان جهان انشاءالله .

    منع مجلات پیوند دی واسفند85


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    الهی!
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 7:8 عصر
  • الهی عارفان را قلبی پاک دادی و متقیان را تقوائی ناب ، عاشقان را عشق دادی و مؤمنان را ایمان ، نه عارفم نه متقی ، نه عاشقم نه مؤمن ، گدایم و بی چیز ، تشنه جرعه ای معرفت محتاج تکه نانی از سفره رحمت . سکه پر برکت عشقت را نصیبم کن تا سالک شوم و راه تو درپیش گیرم *برأفتک یا أرحم الراحمین*


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    روایتی از امام علی (ع)
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 7:4 عصر
  • " إذا أراد الله أن یظهر آل محمد ، بدأ الحرب من صفر إلى صفر ، وذلک أوان خروج المهدی علیه السلام . قال ابن عباس : یا أمیر المؤمنین ، ما أقرب الحوادث الدالة على ظهوره ؟ فدمعت عیناه وقال : إذا فتق بثق فی الفرات ، فبلغ أزقة الکوفة ، فلیتهیأ شیعتنا للقاء القائم "

    * از علی علیه السلام منقول است که فرمود : زمانیکه خدا بخواهد آل محمد ( صلى الله علیه وآله ) را ظاهر نماید ، جنگ از ماه صفر تا ماه صفر آینده شروع گشته واین ابتداى خروج حضرت مهدى علیه السلام خواهد بود . ابن عباس گفت : اى امیرالمؤمنین ، حوادثى که دال بر ظهورآن حضرت باشد چقدر نزدیک خواهد بود ؟ چشمان علی علیه السلام پر از اشک شد و فرمود : زمانیکه شکافى در سد فرات افتاده و آب به کوچه هاى کوفه برسد ، آنگاه است که شیعیان ما باید آماده دیدار حضرت قائم علیه السلام باشند .

    منبع:
    * : الصراط المستقیم : ج 2 ص 258 ب 11 ف 11 - عن کتاب عبد الله بن بشار رضیع الحسین علیه السلام مرسلا : -


     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    روز مادرمبارک
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 7:1 عصر
  • ای دستهای عاطفه بار تو تکیه گاه من

    در چشمهای پاک تو من خیره مانده ام

    وز عمق بیکسی با قلب پر نوید

    آوازی از امید در پیشگاه چشم تو ای خوب خوانده ام

    شاید مرا از دام مصیبت رها کنی

    شاید نگاهی از ره لطف و صفا کنی شاید وفا کنی

    شاید به من عنایتی بهر خدا کنی

    شاید که در تلاطم این عمر پر سکوت ما را صدا کنی

    این را بدان که من نام تو رو لحظه به لحظه خود صدا کنم

    این را بدان که من با یه اشاره از نو جان را فدا کنم

     

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    میدانی که فاطمه برای چه فاطمه است؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 6:55 عصر

  • در این روز ها چیزی نمی گویم .چرا که این زمان ، زمان متذکر شدن است و نه زمان حرف زدن و نه حتی زمان اندیشیدن که اندیشیدن زمان ندارد و فاطمه محدود به زمان نیست که در زمان یاد شود و به مناسبت اندیشیده شود.
    این روزها زمان تذکر است تذکر به اینکه : میدانی که فاطمه برای چه فاطمه است؟ مرضیه است؟ صدیقه است؟ شهیده است؟ می دانی؟
    متذکر شوم به خودم که اینها که تو در محدوده تاریخ و روز و ساعت می بینی مناسبت نیستند، تذکراتند. که بدانی که فاطمه آن همه را به جان نخرید که دستمایه گریه هایت را قراهم کند که گریستن گر چه توانایی می خواهد اما کار سختی هم نیست و دستمایه ای با این عظمت نمی خواهد و گریستن بی معرفت خود جهالت است که داغش سوزانتر از هر داغیست.
    اشک ریختن و رفتن به مجلس عزای فاطمه اگر چه خود تذکر و یادآوری ایست اما هرگز مپندار که فاطمه از تو تنها اینها را می خواهد که این تصور خود جفای بزرگیست بر فاطمه. حب فاطمه را در دل داشتن گر چه خوب است اما فاطمه تنها دوستدار و ارادتمند نمی خواهد بلکه ارادتمند فهیم می طلبد ‍، دوستدار جان فدا می خواهد.

     فاطمه می خواهد که بدانی که این تویی که به معرفت فاطمه نیازمندی و اگر می گریی بر بی معرفتی هم نوعانت می گریی فاطمه می خواهد تو فاطمی باشی و فاطمی بودن تنها گریستن نیست که این کوچکترین هزینه ی فاطمی بودن است.

    این روزها تنها (به خودم) متذکر می شوم که مپندار بسیار بر شهادت فاطمه اشک ریختم و تمام و مرا مستقیم به بهشت داخل میکنند که احساس سوختن به تماشا نمی شود .......باید خود بسوزی تا بدانی فاطمه چرا فاطمه است.صدیقه است ، طاهره است ، مرضیه است ، شهیده است.......

     

    روز زن پیشاپیش بر تمام زنان مسلمان جهان مبارک باد



    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    مناجاتی با خدا
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/27:: 3:10 عصر
  • یاحق



    خداوندا ، آنانکه بتو دل دادند ، انیسی مهربان و دوستی روشن مهر و نوربخشی نازنین یا فته اند .

    خدایا ،آنان که به تولای تو توکل دارند ، بنای امیدشان محکم و استوار است .

    الهی ،هر دم که تنها شدم با یاد تو دلگرمم و با آرزوی وصال تو دلخوشم .

    خوشم که شب هجران به پایان خواهد رسید و طلیعه دلنواز وصل آشکار خواهد شد .

    پرودگارا،هرآن  دم که زبانم راز نگفته خموش گردد ، و گفتارم در آغاز به پایان رسد ،

    تو اسرارم را نا گفته بدان و شکوایم را بی نگارش بخوان .




    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    <   <<   6   7   8   9   10      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462422
    بازدید امروز : 7
    بازدید دیروز : 37
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رشدومذهبی - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........