در این روش ابتدا از هر گروه خواسته می شود سؤالاتی از درس مربوطه در بیاورند
و روی کاغذی بنویسند سپس یک پاکت در اختیار هر گروه قرار
می گیرد سؤالات را درون پاکتها می گذارند حالا پاکتها بین گروه ها جابجا می شود
هر گروه پاکت سؤالی که دریافت می کند را با توجه به زمان اختصاصی داده شده
جواب می دهند سپس از بین گروهها 2 یا 4 گروه (با توجه به زمان
باقی مانده برای ارزشیابی) انتخاب می شوند به جلوی کلاس
می آیند سپس پاکتها دوباره بین آنها جابجا می شود و پاکتها باز شده هر
گروه (اعضایش) یک سؤال می خواند پاسخ می دهد نوبت به نفر بعدی
می رسد دوباره همچنین و...... در این روش در واقع از یک موضوع سه بار
ارزشیابی انجام می گیرد. بدون ایجاد اضطراب و استرس در دانش آموزان.
موضوع جغرافی:
به منظورفراگرفتن مرکز استانها ومحصولات وپالایشگاه هراستان کارتهایی
تهیه شده که روی هرکارت جداگانه نام شهرها ومراکزومحصولات وپالایشگاه
نوشته شده دانش آموزان بایدنام شهری راکه آموزگار بیان
می کند،همراه با مرکز استان ومحصولات وپالایشگاه پیداکرده وروی نقشه ای
که روی تابلو نصب شده روی شهر مورد نظر نصب کنند. هرکدام سریعتر
انجام دادند درمسابقه برنده شده وامتیازمی گیرد.این بازی ومسابقه
سرعت عمل ودقت آنهاراافزایش داده وباعث حفظ شدن مطالب می شوند.
این روش بازی را برای آموزش واژه آموزی یا تکرار وتمرین روی
مفاهیم آموزش داده شده می توان به کار برد .
برای انجام این بازی به عنوان مثا ل کارتهای زیر آماده می شود
2 روز هفتم 1 اولین روز
3 نفر دهم 2 هفتمین روز
1 روز اول 3 دهمین نفر
4 شاگرد چهارم 4 چها رمین شاگرد
این کارتها در پاکتهایی گذاشته شده ودر اختیار گروهها قرار داده می شود
واز گروهها خواشته میشود کارتهای هم شماره را کنار هم قرار داده و
گروهی که سریع تر این کار را انجام دهد ومثا لهای دیگری هم بزند برنده
اعلام می شود و تشویق می شود
بازی بخشپذیری:
در این بازی بچه ها به دو گروه تقسیم می شوند (در ساعت ورزش) سپس یک گروه اعدادی هستند که فقط بر 5 بخشپذیرند و گروه دوم فقط اعدادی هستند که بر2 بخشپذیرند حالا با شروع بازی بعد از اینکه معلم یک دو سه را گفت دو عدد از دو گروه نام می برد مثلاً عدد2 و عدد 15 سریعاً به صورت لی لی این دو نفر باید در گروههای هم جابجا شوند هر کدام که دیرتر جایگزین نفر دوم شود باید از بازی بیرون برود این تا جایی ادامه دارد که یک گروه نفراتش بر گروه دیگر غلبه کند و مثلاً تعداد گروه بخشپذیری بر2 بیشتر باقی بمانند این گروه برنده می شوند.