سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به ما فرمان داد که در سه چیز بر ما چیره نگردند : به معروف فرمان دهیم و از منکر باز داریم و سنّتها را به مردم بیاموزیم . [ابوذر]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
چراهای شگفت انگیز جهان قسمت دوم
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/21:: 9:52 عصر
  • چه تفاوتی بین کوسه ماهی و دلفین وجود دارد ؟

     

    o       با این که دو جانور شبیه هم هستند ، اما به دو گروه جانوری متفاوت تعلق دارند . کوسه ماهی جزو خانواده ی ماهی ها و دلفین ها ، جزو پستانداران طبقه بندی می شوند.

     

    o       انسان به دلفین هیچ شباهتی ندارد ؛ اما با این حال ، دلفین ها جزو پستانداران هستند !

     

    o       اگر جانوری با شش تنفس کند و به بچه هایش شیر بدهد ، پستاندار است . بیشتر پستانداران ، روی بدنشان مو دارند .

     

    چه تفاوتی بین قورباغه و وزغ وجود دارد ؟

     

    قورباغه ها معمولأ پوستی صاف و لزج و پاهای بلندی برای پریدن دارند . بیشتر وزغ ها پوستی بر آمده دارند و راه می روند .

     

    چه تفاوتی بین تمساح و کروکودیل است ؟

     

    کروکودیل ها ، آرواره های بلند و نوک تیز دارند . دندان های آن ها بسیار بزرگ است و وقتی آرواره ی خود را می بندند ، دندان هایشان در طرفین دهان قرار می گیرند .

     

    اسکلت کدام جانوران خارج از بدن آن ها قرار دارد ؟

     

    اغلب جانوران کوچک ، پوست سختی دارند که استخوان بندی خارجی آنها نامیده می شود . این استخوان بندی خارجی ، بدن نرم جانور را مثل یک استخوان بندی واقعی نگه می دارد و از آن محافظت می کند .

     

    o       جانوری که استخوان بندی خارجی دارد . برای رشد خود ابتدا باید آن استخوان بندی را بشکند و اسکلت جدیدی بسازد .

     

    کدام نوع ماهی ها می توانند از درخت بالا روند ؟

     

    گل خورک ها ، ماهی های بسیار عجیبی هستند . آن ها با باله هایشان که شبیه پاست ، از درخت بالا می روند و به وسیله ی باد کش های شکمی به درخت می چسبند .

     

    یک مورچه خوار ئر روز چه تعدادی مورچه را می تواند بخورد ؟

     

    یک مورچه خوار در هر روز می تواند تا 30000 مورچه را بخورد ! این جانور با زبان چسبناک بسیار بزرگ خود می تواند هر بار 500 مورچه را بگیرد . مورچه خوار ، مورچه ها را نمی جود ؛ بلکه همه را می بلعد ؛ چون دندان ندارد . 

     

    o       مورچه خوار های بزرگ روی مچ هایشان راه می روند ؛ چون پنجه هایشان بسیار بلند و نوک تیز هستند . آن ها از پنجه هایشان برای خراب کردن لانه ی مورچه ها استفاده می کنند .


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    چراهای شگفت انگیز جهان
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/21:: 9:51 عصر
  • کدام جانور بهترین مادر را دارد ؟

     

    نوزاد گوریل بهترین مادر دنیا را دارد ؛ چون با آن که جثه ای بزرگ و ظاهری زشت دارد ، با نوزادانش به مهربانی رفتار می کند . او تا سه سالگی به بچه هایش شیر می دهد و مدت زیادی هم از آن ها نگهداری و مراقبت می کند .

     

    o       میمون های بزرگ ، گوریل ها ، شامپانزه ها ، اوران اوتان ها و گیبون های ماده ، همه از خانواده ی میمون های بی دم و معمولأ برای نوزادانشان مادران بسیار خوبی هستند .

     

    کدام جانور بدترین مادر را دارد ؟

     

    فاخته ی اروپایی ، زحمتی برای بزرگ کردن نوزادانش نمی کشد . این مادر تنبل در لانه ی بقیه ی پرندگان تخم می گذارد و آن ها به جای او از تخم هایش نگهداری می کنند .

     

    وقتی جوجه ها از تخم بیرون می آیند نیز ، همین پرنده آن ها را بزرگ می کند .

     

    o       فاخته معمولأ در آشیانه پرندگانی تخم می گذارد که تخم های آن ها شبیه تخم های خودش است .

     

    کدام جانور نوزادان خود را زندانی می کند ؟

     

    منقار شاخی نوکی خمیده دارد . وقتی منقار شاخی ماده در سوراخ درختان تخم می گذارد ، پرنده ی نر به او کمک می کند تا دهانه ی سوراخ را ببندد . او قسمتی را برای عبور منقارش باز می گذارد تا از آن طریق به بچه هایش غذا دهد .

     

    o       زباب مادر نیمه وقت است . این جانور هر از گاهی وارد لانه می شود تا به بچه هایش غذا بدهد .

     

    کدام جانور نر نوزادانش را به دنیا می آورد ؟

     

    اسب ماهی ماده ، تخم هایش را درون کیسه ای در شکم اسب ماهی نر قرار می دهد . اسب ماهی نر تا زمان تولد ، آن ها را در کیسه خود نگه می دارد . در هنگام تولد نوزادان ، صدها اسب ماهی کوچک از شکم اسب ماهی نر بیرون می پرند .

     

    کدام جانور با پاهایش روی تخم می خوابد ؟

     

    هر سال در اواسط فصل زمستان ، پنگوئن امپراطور ماده یک تخم می گذارد و پنگوئن نر این تخم را بین پاها و پر هایش نگه می دارد تا در فصل بهار ، جوجه پنگوئن سر از تخم بیرون آورد .

     

    نوزاد کدام جانور به مادرش می چسبد و از او آویزان می ماند ؟

     

    نوزاد لمور ماداگاسکار ، هفت ماه اول زندگی خود را روی کول مادرش به طور آویزان به سر می برد . او خود را محکم به مادرش می چسباند و با او در تمام جنگل از این سو به آن سو می پرد .

     

    نوزاد کدام جانور در پرورشگاه عمومی می ماند ؟

     

    ماراها نوزادان خود را در لانه های عمومی و گروهی نگه می دارند . به این ترتیب ، بچه خرگوش ها تنها نمی مانند و وقتی مادر یکی از آن ها برای غذا دادن به بچه هایش به آن جا می رود ، از حال بقیه ی بچه خرگوش ها هم با خبر می شود .

     

    o       ماراها مثل بعضی جونده های پادراز ، از جمله خوکچه ی هندی در آمریکای جنوبی زندگی می کنند . آن ها هیچ وقت برای دیدن بچه هایشان به داخل لانه نمی روند ؛ باکه سوت می زنند و بچه ها از لانه خارج می شوند.

     

    بزرگترین پرورشگاه دنیا کدام است ؟

     

    در غار براکن واقع در ایالات متحده آمریکا ، بیش از بیست میلیون خفاش وجود دارد . خفاش های ماده ، نوزادان خود را روی هم می گذارند تا گرم بمانند . آن ها چنان به هم می چسبند و فشرده قرار می گیرند که در هر متر مربع سه هزار نوزاد جا می گیرند .

     

    o       خفاش گوش های تیزی دارد . او با این گوش ها می تواند صدای فریاد نوزادش را در میان میلیون ها نوزاد دیگر که در غار هستند تشخیص دهد.

     

    چرا شب پره ها دور چراغ پرواز می کنند ؟

     

    شب پره ها به هنگام پرواز ، به کمک نور ماه و ستاره ها جهت یابی می کنند . اگر مقدار زیاد نور مثل نور یک لامپ آنها را از مسیرشان منحرف کند ، آن ها مدام به دور آن نور می چرخند . گاهی هم بال هایشان در اثر بر خورد به لامپ داغ می سوزد .

     

    کدام جانور چرب ترین شیر را به نوزادش می دهد ؟

     

    شیر فک هارپ شبیه سس مایونز است . این شیر که دوازده بار چرب تر از شیر گاو است ، به قدری مغذی است که نوزاد فک با سرعت تعجب آوری رشد می کند .

     

    o       بیش تر نوزادان فک در مناطق بسیار سرد و یخبندان به دنیا می آیند ؛ اما چون بدنشان از یک لایه ی ضخیم چربی پوشیده شده است . سرما را احساس نمی کنند .

     

    کدام جانور لانه ای بسیار تمیز دارد ؟

     

    شاید لانه ی بیش تر جانوران تمیز باشد ؛ اما گورکن در این کار همیشه برنده ی جایزه اول است ! در واقع گورکن های بالغ مرتبأ علف ها و برگ های خشک بستر بچه هایشان را عوض می کنند و سوراخی دور از لانه می سازند که اعضای خانواده از آن به عنوان توالت استفاده می کنند .

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    الگویی برای موفقیت مدیران
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 2:8 عصر
  • هم چنان که بهمن ماه ، ماه پیروزی انقلاب اسلامی ، ماه دلاور مردی ها ی زنان و مردان ایرانی ، ماه آغاز حاکمیت مدیریت مبتنی با آموزه های اسلامی در سرزمین ما ایران و ماه خمینی کبیر (ره) است ، خرداد ماه نیز ، یاد آور آغاز نهضت اسلامی در 15 این ماه در سال 1342 است . انقلاب اسلامی ایران و مدیریت اسلامی آن ، بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته نیست . امام خمینی (ره) ، در سال های نضج و شکل گیری نهضت اسلامی ، از 15 خرداد سال 42 تا هنگامه ی پیروزی اقلاب اسلامی و نیز در قریب 11 سالی که اداره  و رهبری جامعه ی اسلامی را در دست داشتند ، شمه هایی از مدیریت خودشان را بروز دادند که در س آموز است . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    بهره گیری از فیلم های آموزشی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 2:2 عصر
  •  

    امروزه در موقعیت های آموزشی ، از رسانه های گوناگونی استفاده می شود . تصویر ، چارت ، پوستر ، نوار شنیداری ، کتاب ، چند رسانه ای و ... سبب بهبود شرایط یادگیری می شوند . فیلم های آموزشی هم از جمله رسانه  های آموزشی هستند که امکانات قابل توجهی را برای دست اندر کاران آموزش فراهم می آورند . اثر بخشی این رسانه ، مستلزم آشنایی با قابلیت ها ، روش های کاربرد و اصول طراحی و کاربرد آن است . در این مقاله ، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است .

     

    نظام های آموزشی تلاش می کنند تا با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی ، محیط یادگیری مطلوب تری برای یاد گیرندگان فراهم آورند . در این راستا ، بهره گیری از رسانه های آموزشی متنوع ، همواره مورد توجه بوده است . هر یک از رسانه های آموزشی ، امکانات با لقوه ای را در اختیار معلمان قرار می دهد . فیلم های آموزشی با داشتن عناصر مهمی چون تصویر ، صدا و حرکت می توانند ، فرایند آموزش را تسهیل کنند . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    نمونه ای از سنجش مستمر در کلاس درس
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 1:59 عصر
  •  

    هدف : ایجاد توانایی در دانش آموزان برای نوشتن مقاله ای متقاعد کننده .

     

    عملکرد : دانش آموزان مقاله ای بنویسند . به این منظور ، خودشان موضوعی چا لش برانگیز را انتخاب کنند و نظرات شخصی خود را به گونه مستد ل  درباره ی موضوع ارائه دهند .

     

    ملا ک های سنجش موفقیت :

     

    معلم و دانش آموزان با همکاری هم ، ملاک های عملکرد مورد قبول در زمینه ی موضوع فوق را تهیه کنند . به این منظور ، معلم دو مورد از مقاله های خوب و بد را که قبلأ تهیه کرده است ، در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و از آنان می خواهد از طریق مقایسه ، ویژگی های مقاله ی خوب را استخراج کنند .

     

    ملاک ها می توانند شامل این موارد باشند :

     

    1 – بیان یک عقیده به طور روشن و واضح ؛

     

    2 – ارائه ی مصداق هایی برای حمایت از نظر ارائه شده ؛

     

    3 – بیان استدلال و دلیل رد یا قبول نظرات ارائه شده .

     

    در نهایت معلم فهرستی از ملاک هایی را که دانش آموزان می توانند از آن ها برای نگارش مقاله استفاده کنند ، فراهم می آورد .

     

    بازخورد برای سنجش مستمر :

     

    به این منظور ، از فهرست ملاک های تهیه شده استفاده کنید . به این صورت که دانش آموزان با استفاده از آن ملاک ها ، درباره ی مقاله ای که نوشته اند ، قضاوت و نظرشان را ارائه کنند . سپس نظرات خودشان را با سایر هم کلاسی ها یشان  مقایسه کنند و درباره ی این که چگونه می توانند مقاله ی نوشته شده را بهتر و کاملتر کنند ، رهنمود دهند و بر اساس رهنمود های داده شده ، مقاله ی خود را اصلاح و باز نویسی کنند و در اختیا ر معلم قرار دهند . معلم نیز ، مقاله ی آنان را از نظر پیشرفت بر اساس یک مقیاس درجه بندی که بر پایه ی ملاک های موفقیت ( یک مقاله ی خوب ) تهیه شده است ، درجه بندی کند و خلاصه ای از درجه بندی داده شده را به صورت بازخوردی  توصیفی ، در اختیار دانش آموز قرار دهد .

     

    منبع : تکنولوژی آموزشی اسفند ماه 1386

     

     

     

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    سنجش مستمر در کلاس درس - بخش دوم
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 1:58 عصر
  • مراحل سنجش مستمر

     

    1 – خلق ملاک های موفقیت

     

    برای درک عملکرد دانش آموزان ، به ملاک هایی نیاز داریم که :

     

    ·        روشن و واضح باشد .

     

    ·        با هدف های اصلی آموزش مرتبط باشند ؛

     

    ·        هر دانش اموزی در کلاس درس از آن ها آگاه باشد و درکشان کند .

     

              2 – آماده کردن باز خورد های مفید

     

               برای آن که باز خورد ها مفید باشند ، رعایت نکات زیر ضروری است :

     

    *   ارائه ی باز خورد به طور مکرر در ارتباط با در ک عملکرد دانش آموزان طی فرایند یادگیری – یاددهی . بعضی از بازخورد ها را می توانیم از قبل تهیه و طراحی کنیم .

     

    *    ارائه ی بازخورد به صورتی که به دانش آموزان اطلاع دهد ، نه تنها تکالیف خود را به خوبی انجام داده اند یا خیر ،  بلکه برای انجام بهتر و پیشرفت در کارشان چگونه باید عمل کنند .

     

    *    ارائه ی بازخورد هایی که به توالی و ادامه ی فعالیت های یاد گیری شکل دهند .

     

    *    ارائه ی بازخورد از سوی افراد گوناگون ( معلم و هم کلاسی ها ) به جنبه ها و ابعاد گوناگون تکالیف انجام شده با تکالیفی که دانش آموز در حال انجام آن هاست . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    سنجش مستمر در کلاس درس - بخش اول
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 1:52 عصر
  • اشاره

     

    درباره ی استفاده از سنجش ( فرایند جمع آوری اطلاعات به منظور تصمیم گیری های آموزشی ) برای حمایت از آموزشی که در کلاس درس به دانش آموزان ارائه می کنیم ، شواهد پژوهشی نشان می دهند که « سنجش برای یاد گیری ، بهتر از سنجش یاد گیری های دانش آموزان است .» به کلامی دیگر ، معلمانی که از سنجش برای کسب آگاهی از مشکلات یاد گیری دانش آموزان استفا ده می کنند ، بهتر می توانند از طریق تفسیر اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها ، درباره ی فرایند آموزش ، تقویت نکات مثبت و رفع مشکلات موردی یاد گیری ، مانند بدفهمی های دانش آموزان از موضوع درس ، انتظارات آموزشی معلم ، ایجاد تعامل بیشتر بین دانش آموزان ، و ... تصمیم بگیرند .

     

    سنجش هنگامی به بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان منجر می شود که آن را به عنوان جزء تفکیک ناپذیر فرایند یادگیری – یاددهی در نظر بگیریم و به طور مستمر و معنی دار از آن استفاده کنیم .

     

    در این مقاله تلاش شده است ، به پرسش های زیر پاسخ داده شود :

     

    *سنجش مستمر به چه معناست ؟

     

    *    ارتباط سنجش مستمر با فعالیت های آموزشی چیست ؟

     

    *    سنجش مستمر دارای چه ویژگی های کلیدی است ؟

     

    *    چگونه می توان سنجش مستمر را طراحی کرد؟

     

    * چگونه می توان فرایند آموزش را بر اسا س سنجش مستمر ، پیش برد ؟

     

    *   برای اعتبار بخشی به سنجش مستمر ، چه باید کرد؟ ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    نقش آزمایش در آموزش
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 1:47 عصر
  • یکی از مسائل مهمی که در نظام آموزش و پرورش ما نادیده گرفته می شود ، توجه به امر آزمایش و تجربه های عینی و عملی دانش آموزان در مدارس است . انسان از همان اوان کودکی به طور ذاتی تمام تلاش خود را به این امر معطوف می دارد که از پیرامون و اشیای موجود در آن شناخت پیدا کند و یکی از بهترین روش های یاد گیری را تجربه ی عملی می داند و با لمس اشیای پیرامون خویش ، بازی با آن ها ، نقاشی کردن و ... می خواهد به این شناخت برسد . این مسئله نشان می دهد که قبل از آموزش و یاد گیری حروف آزمایش ، بازی و تجربه است که پایه ی اصلی فهمیدن و درک صحیح را می سازد . حال اگر این آزمایش ها و بازی ها با راهنمایی افراد بزرگتر ، با تجربه تر و کاردان ، با کیفیتی در حد بالا یا لا اقل در حد قبل قبول انجام گیرد ، می تواند آگاهی فردی را بالا ببرد و از همان کودکی ، جهت گیری مناسبی برای توسعه ی علمی و افزایش خلاقیت ذهنی و کارایی انسان داشته باشد . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    الهی مددی کن
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/7/5:: 1:44 عصر
  •  

    الهی روزها از پی هم گذشتند و ما همچنان همانیم ، مددی فرما که در ظلمت نمانیم .


    الهی دست تمنایم بسویت دراز است و نگاهم برفراز ، ای کریم چاره ساز هرچند گرفتار سوزیم تو با ما بساز .


    الهی دعایم مستجاب کن و جامم پر از شراب ، ای امان دلهای بی تاب چاره ای کن برای این غافل در خواب .


    الهی هرگاه خواندی نیامدیم و هرگاه نهی کردی آمدیم ، ببخش خطایمان ای خوب هرچند که ما بدیم .


    الهی دلمان منزل دیگران کردیم و افسوس که این کار بس گران کردیم ، می دانیم چقدر زیان کردیم .


    ای خالق این زیبا نقش بر ما ببخش و برسان دعایمان را از فرش به عرش.


     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    چگونه به بهداشت روانی خود کمک کنیم ؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/5/31:: 9:15 عصر
  • مشکلاتی که انسانها در زندگی روز مره با آن درگیر هستند بسیار گوناگون است و واقعأ نمی توان راه حلی همگانی برای حفظ سلامت روانی ارائه کرد . با این وجود تجارب درمانگران چند رهنمود و توصیه عمومی را به دست داده است : ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462256
    بازدید امروز : 20
    بازدید دیروز : 9
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رشدو آموزش - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........