سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل [امام حسن علیه السلام]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
علل افت تحصیلی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/11/9:: 9:12 عصر
  • از جمله مهمترین آفت های تحصیلی دانش آموزان افت تحصیلی می باشد. که می توان گفت : نزول سطح علمی و کم شدن نمرات نشانه ای از افت تحصیلی است. جهت برطرف کردن این اشکال لازم است که عوامل ایجاد کننده آن را بشناسیم. بنابراین شناخت عوامل موثر در افت تحصیلی بهترین راه برای پیشگیری از آن می باشد . در ادامه توضیح هر یک از عوامل آمده است :

     

    ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    دانستنی های معلم برای نقاشی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/20:: 7:9 عصر
  • نقاشی فعالیتی آشنا وعادی استکه برمبنای رشد ذهنی بچه هاتاثیر زیادی دارد.کودکان به نقاشی علاقه دارندوباهرچه دردسترسشان باشد،طرح هایی می کشند که مناسب باسن وروحیه ی آنهاست. این طرح ها به مروربا رشد کودک ،کامل ترم شوندوبرای ما مفهوم روشن تری پیدا می کنند. یک جنبه ی نقاشی بازی وسرگرمی وجنبه ی دیگر آن ،رشد وتکامل ذهن وپیشرفت توانایی است.کودکان عواطف درونی خود راکه برای مادست نیافتنی هستند ،درنقاشی هایشان بروز می دهند.و....

    درادامه ی مطلب وسایل مورد نیاز برای نقاشی وفعالیت های یادگیری این هنر را برای دانش آموزان کلاس اول ودوم مشاهده کنید.....

     

     

    ادامه مطلب...
    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    چگونه مطالعه کنیم ؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/15:: 10:35 صبح
  • کتاب دریچه ای است به سوی جهان شگفت انگیز علم و معرفت ، و مطالعه راهی است بسیار ساده و عملی برای پرورش استعداد های خداداد انسان و آموزش علوم و فنونی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند . اگر بتوانیم ‹‹ مطالعه ›› را در انسان به صورت ‹‹ عادت›› درآوریم ، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت و ممتنع نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهد توانست از راه مطالعه ، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد . اما باید توجه داشت که تبدیل این علاقه به عادت باید از دوران طفولیت انسان شروع شود . یکی از عوامل برانگیزنده در امر مطالعه ، حس کنجکاوی است . اگر مطالعه برای انسان به صورت وظیفه جلوه گر شود ، رغبت های مطالعه هم کمتر می شود ، اما  با برانگیختن حس کنجکاوی ، چه بسا خود انسان با حوصله فراوان آن را پیگیری کند و بدان اهمیت دهد .

     

     


    ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    اضطراب امتحان و راههای مقابله با آن
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/15:: 10:33 صبح
  • اضطراب امتحان و راههای مقابله با آن

    اضطراب ( Anxiety ) بطور کلی عبارت از احساسی نافذ و ناخوشایند است که با نشانه هایی از قبیل تنش ، وحشت ، دلهره و بیم و فاجعه ای در حال وقوع همراه است در مقابل ترس

     ( Fear ) واکنشی است که نسبت به یک خطر حاضر و مشخص دیده می شود اضطراب واکنشی است که نسبت به یک تهدید نامشخص و ناشناخته آشکار می شود و می تواند از کشمکش های درونی ( Internal Conflicts)  ، احساس عدم امنیت ( Insecurity Feeling ) یا تکانش های ممنوعه ( Forbidden Impulses  ) ، ناشی شود . در هر دو حالت ترس و اضطراب امتحان ( Test Anxiety )  نوعی اضطراب است که همراه با ترس مربوط به عدم توانمندی در عملکرد مربوط به یک وظیفه آشکار می شود . این حالت نوعی از اضطراب عملکرد

    ( Performance Anxiety ) تلقی می شود و به تمایل و آمادگی به مضطرب شدن اشاره دارد که ناشی از عوامل مداخله کننده محیطی است ( کریسنی ، 1999 ) .

     

     

     

     

    ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    مراحل نوشتن طرح درس
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 8:33 عصر
  • مراحل نوشتن طرح درس

    مقدمه:

    طرح درس یا سناریوی آموزشی برای نخستین بار در سال 1918 توسط"فرانکلین بوبیت" مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس به شکل امروزی آن، در سال 1950 به وسیله روان شناسان برجسته امر تعلیم و تربیت "بنجامین . اس . بلوم" شکل گرفت و در سال 1962 " رابرت گلیرز" نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاههای بلوم مطرح کرد که تا به امروز نیز مدنظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی و دست اندرکاران امور آموزشی در سطح جهان بوده است.

    در ایران حیات مجدد "طرح درس" مربوط به هشت نه سال گذشته می باشد. لزوم استفاده از طرح درس، به عنوان ابزار کارآمدی در زمینه تکنولوژی آموزشی، در خدمت افزایش کیفیت نظام آموزشی کشورمان قرار گرفت. و طرح درس به عنوان برنامه ریزی و سازمان دادن به مجموعه فعالیتهایی که معلم در ارتباط با هدفهای آموزشی، محتوای درس و توانائیهای دانش آموزان برای مدت زمان مشخص تدوین می گردد مد نظر قرار گرفت. ادامه مطلب...

    ---------------------------------------------------
    روش ها یی برا ی پیشرفت در ا ملای دا نش آموزان ا بتدا یی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 8:19 عصر
  • 1) املا به صورت گروهی: به این شکل که بچّه ‌ها را به گروه ‌ها ی 5 یا 6 نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه  هر خط را  یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌د هـــــــیم و آن املا در پوشه کار گروه ‌ها قرار می‌گیرد.

    2) هر گروه یک متن ا ملا با کمک تمام ا عضای گروه خود می‌نویسد و ما ا ملای همه گــــروه ‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوا نــــیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کــــلاس می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگرا ف ا نتخا ب کرده و دیکته تلفـــیقی تهـــیه کرده و به کــــل کلاس، دیکته می‌گوییم. در این صورت متن دیکته را بچّه ‌ها ا نتخاب کرده‌اند.

     3) بچّه‌ ها را گروه‌ بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن د یکته‌ای را می‌نویـــــسد و برای گروه دیگر می‌خوا ند تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است.

     4) در روش دیگر، باز بچّـــــه ‌ها به گروه‌ های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌شوند. 10 کلمه مهم از درس ا نتخا ب می ‌کنـــــــــیم و از بچّه ‌ها در گروه ‌ها می‌خوا هیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتبا ط با درس بنویسند و از کلما ت مهم مورد نظر ا ستفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.

     5) در مـــوا قعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندا نی ندارد ، می‌توان در هنــــگام د یکته دا نش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشا ند تا بعـــــــضی از لغا ت را که برا یش مشکل ا ست ، با مشورت بنویسد. در نتیجه دا نش‌آموز ضعیف ، هم آن لغت را به خوبی به ذ هن می‌سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نــــــباید به طور تکرار و همیشگی باشد.

     6) در هنگام تصحیح کردن ا  ملا، معلم صحیح لغا ت را نمی ‌نویسد و دا نش‌آموزان خود شان درست لغا ت را از کتا ب پیدا می‌کنند و بعد ما به آن املا نمره می‌د هیم. یعنی ، ا بتدا د ور کلما ت ا شتــباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچّه ‌ها می‌ نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره می‌د هیم.

     7) روش دیگر این است که معلم بهتر است متن دیکته را قبل از ا ملا برای بچّــــه‌ ها بخوا ند، ولی بچه ‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند.

     8) بعد از املا هم باید متن مجدداً خوا نده شود ، یعنی در هر ا ملا کل متن باید سه بار خوا نده شود.

     9) در صورت دیگر املا، می‌توان شفا هی دیکته را خوا ند و بچّه ‌ها لغات مهّم آن را هجی کنند و در هوا بنویسند.

    10) نوع دیگر املا می‌توا ند چنــین با شد که شاگرد پشت سری کلما ت را روی پشت فرد جلـویـی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتوا ند لغات را بفهــمد و بنویسد که این یک نوع بازی و املا است. ادامه مطلب...

    ---------------------------------------------------
    انشاء
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 8:11 عصر
  • سوء تعبیر ما و محدودیت های آموزش انشاء در ایران

    برنامه ریزی درس انشاء در مدارس ایران از دیرباز با سه سوء تعبیر همراه بوده است:

     

    سوء تعبیر اول: نوشتن انشاء امری تفننی است که پرداختن به آن در برنامه ی درسی تنها در حد امری است غیر ضروری و فوق برنامه.

     

    سوء تعبیر دوم: نوشتن امر یاست ذوقی و موهبتی درونی که برخی از آن برخوردار و برخی دیگر بی بهره اند و آموزش تأثیری در این روند ندارد.

     

    سوء تعبیر سوم: درس انشاء تنها نوع خاصی از نگارش یعنی نگارش ادبی و خلاق را در بر می گیرد. این سوء تعبیر ها به ترتیب سه محدودیت زیر را در تدریس انشاء به دنبال داشته است:

     ادامه مطلب...

    ---------------------------------------------------
    اختلالات املایی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 4:6 عصر
  • مشکلات املایی یا اختلال در درس املا مشکلی است که تا به حال نتوانسته بصورت اساسی حل شود. از آنجائی که مقطع ابتدایی اصل و زیربنای آموزش، و تکرار و تمرین حروف و کلمات زیاد است و آموزگار کلاس برای تمامی دروس یک نفر بوده و تنوع دروس کمتر از مقاطع دیگر است لذا در ابتدایی اختلال در درس املا کمتر از دیگر مقاطع می­باشد و اختلالات املایی با جدیت و دقت لازم پیگیری می­شود. اما زمانی که دانش آموز از ابتدایی خارج می­شود پیگیری ها در این درس سیر نزولی پیدا کرده و شتاب و برنامه­ریزی لازم را ندارد. لذا دانش­آموزی که دیپلم می­گیرد در نوشتن کلماتی که در کتاب خوانده هم دارای مشکل می­باشد و متوجه می­شویم که دانش­آموز کلمات خوانده شده در کتب فارسی ابتدایی را همیشه صحیح­تر از کتب فارسی راهنمایی و دبیرستان می­نویسد.

     

     

    ادامه مطلب...

    ---------------------------------------------------
    خلاقیــــــــــــت چیست؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 3:57 عصر
  • خلاقیت عبارت است ازحل مسآله به نحوی که ماهیتی بدیع ونو داشته باشد.ویلیامز می نویسد:«خلاقیت مهارتی است که می توانداطلاعات پراکنده  رابه هم پیوند دهد ،عوامل جدیداطلاعاتی را درشکل تازه ای ترکیب کند وتجارب گذشته رابا اطلاعات جدید برای ایجاد پاسخ های منحصر بفرد وغیرمتعارف مرتبط سازد.

    ویژگی های افرادخــــلاق:

    هرعملی که فردانجام می دهدمی تواندخلاق باشد،به شرطی که دو اصل درآن رعایت شده باشد:

    1:با آنچه قبلاٌ انجام داده متفاوت باشد.       

    2:صحیح ،جذاب ومعنی دارباشد.

    براساس تحقیقات انجام شده صفت های ذیل به عنوان ویژگیهای افرادخلاق بیان شده است:

    _دارای گنجایش فکری وذهنی زیادی اند.

    _علاقه ی آنهابه مسائل علمی،هنری ،فرهنگی واجتماعی بیشتراست.

    _درباره ی مسائل انتزاعی ،درمقایسه بامسائل عینی وملموس ،بهتر وعمیق تر می اندیشند.

    _دوست دارتد که درمباحث عقیده ی خود رابیان کنند ولی اصراربه تحمیل عقایدخودندارند.

    _انعطاف پذیرند وبیانشان دارای طنز است.

    _علاقه به سوال وپرسش دارند وبسیارکنجکاوند.

    _محافظه کارنیستندوبیشترخطر می کنند.

    _علاقه های فراوان ومتنوع دارند ودارای فرایند های غیرمتعارف فکری اند.

    _درفکروعمل از اصالت ونوآوری بیشتری برخوردارند.

    _دارای زندگی تخیلی بوده ،درگیری بیشتری با رویاهای خیالی دارند.

    _استقلال طلبند ودوست ندارندکه از راه وروش دیگران پیروی کنند.

    _اعتمادبه نفس خوبی دارند ودرمقابل ناکامی ها کمتر دلسرد ومآیوس می شوند.

    _ازمعیارها وارزش های اجتماعی که قابل قبول نظرشان نیست،کمترپیروی می کنند ومتکی به قضاوت شخصی خودند.

    _در رابطه با دیگران رک ،صریح ودرستکارند.

    _به مسائل مذهبی همچون ارزشها ،معنی زندگی واین قبیل امور توجه دارند.

    _برغرایض خودتسلط بیشتری داشته ،شخصیت رشدیافته تری دارند وکمتردچار اختلال روحی وروانی می شوند.

    _دارای حافظه ی دقیق اند وبه جزئیات مسائل توجه می کنند.

    _توانایی انجام کارهای پیچیده را دارند.

    منبع :مجله رشدآموزش ابتدایی آذر87


    ---------------------------------------------------
    روشهای صحیح مطالعه
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/10/14:: 3:52 عصر
  • همه‌ی ما وقتی درس می خوانیم منظورمان این است که درس را یاد بگیریم ، حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم برای همین سعی می کنیم ، خط به خط کتاب . . . . .

    مراحل حین مطالعه

    1ـ مرحله خواندن (Reading) :

    همه‌ی ما وقتی درس می خوانیم منظورمان این است که درس را یاد بگیریم ، حفظ کنیم وبه خاطر بسپاریم برای همین سعی می کنیم ، خط به خط کتاب و جزوه را بخوانیم و حفظ کنیم و در ذهن خود تکرار کنیم در صورتی که به گفته تونی بوزان از محققین بنام روشهای مطالعاتی  هدف از مرحله خواندن ، یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست ، هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشتهاست یعنی خلاصه نویسی و یادگیری و به خاطر سپردن مطالب باید از روی خلاصه نویسی ها و درزمان های مرور صورت گیرد .

    » تذکر 1 : تنها عضوی که درموقع درس خواندن می تواند حرکت کند چشمها هستند و نهایتاً انگشتان دست به عنوان راهنمایی برای چشم پس سعی کنید موقع درس خواندن با صدای بلند درس نخوانید ، صندلی را تکان ندهید ، با موهای خود بازی نکنید و . . .
    » تذکر 2 : در موقع درس خواندن فقط سعی کنید مطالب را بفهمید و رابطه آنها را درک کنید و در مرحله بعد یعنی خلاصه نویسی کردن مطالب را حفظ کنید .

    منبع:مجله رشدآبان ماه87
    ادامه مطلب...

    ---------------------------------------------------
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462245
    بازدید امروز : 9
    بازدید دیروز : 9
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رشدو آموزش - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........