سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای گرامی ترینِ گرامیان و نهایتِ آرزوی خواستاران ! تو سرور منی که درِ دعا و توبه را برای من گشودی. پس درِ قبول و اجابت دعا را بر من مبند . [.فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
فناوری و اطلاعات و رویکرد آموزش مجازی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/5/31:: 9:10 عصر
  • آموزش مجازی


    آموزشی است که روی اینترنت و به وسیله ی رایانه صورت می گیرد . استفاده از اینترنت به عنوان ابزار مهمی در آموزش ، به سرعت در حال گسترش است . اجرای فناوری های جدید در آموزش و پرورش ، اشکال غنی و جدید ی در فرایند یاددهی – یاد گیری ایجاد کرده است و دامنه ی آن از گنجاندن فناوری وب در درسهای حضوری گرفته تا ایجاد دوره های یاد گیری از را ه دور ، گسترده شده است . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    اثر تنبیه در برقراری انضباط در کلاس
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/5/9:: 11:12 صبح
  • تحقیقات کافی در زمینه تأ ثیر تنبه در انضباط کلاس انجام نشده است . علت این امر آن است که تنبیه یک مسأ له اخلاقی است و پژوهشگران گرایشی به کنکاش درباره آن ندارند . بخصوص که برخی از روانشناسان مصرأ تأ ثیر تنبیه در برقراری نظم کلاس و ایجاد رفتار پسندیده را رد کرده اند . ولی برخی به تجربه ی خانواده ها اشاره کرده ، عقیده دارند همان طور که والدین از تنبیه کودکان نتیجه می گیرند ، اثر آن را می توان در تضعیف رفتار نا پسند و تقویت رفتار پسندیده مؤ ثر دانست .ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    تشخیص نارسا خوانی
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/5/9:: 11:3 صبح
  • تشخیص نارسا خوانی عمدتأ زمانی شروع می شود که والدین یا معلمان متوجه می گردند کودک علی رغم توانایی های عمومی ، در زمینه خواندن ، با مشکل مواجه است . در غالب موارد ابتدا بررسی های لازم پیرامون ماهیت نارسا خوانی و امکان وجود ضایعه عصبی توسط پزشکان متخصص انجام می پذیرد . در بررسی های مقدماتی جهت یافتن علت یا علل احتمالی نارسا خوانی کودک ، آزمایش های کامل پزشکی به عمل آمده ، تاریخچه زندگی کودک ، شرایط دوران جنینی ، چگونگی تولد ، روند دوران رشد کودک پیش از مدرسه ، بیماری ها ، تصادفات و ضربه های مغزی احتمالی مورد مطالعه دقیق قرار می گیرد . زمانی که در بررسی های اولیه شواهدی از ضایعات جزئی مغزی مشاهده شد ، کودک جهت بررسی ها و آزمایشهای دقیق تر به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می گردد . درپی معینات دقیق پزشکی و آزمایش های عصبی چنانچه ابتلای کودک به نارسا خوانی مورد تأ یید قرار بگیرد کودک جهت ارزیابی های بیشتر و تنظیم برنامه های ترمیمی و درمانی به متخصصان روانی – تربیتی معرفی می شود . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    شگفتی های جهان علم
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/30:: 10:44 صبح
  • افراد گیاه خوار سالمتر از افراد گوشتخوار هستند .

    تحقیقات و آزمایش های علمی بر روی افراد گیاه خوار در آلمان به وضوح ثابت کرده است که سلامتی این افراد به مراتب بیشتر از افرادی است که در تغذیه ی خود از گوشت استفاده می کنند . ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    چگونه می توان شاگردان را به اندیشیدن وا داشت ؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/30:: 10:40 صبح
  • چگونه می توان شاگردان را به اندیشیدن وا داشت ؟

    اگر بخواهیم دانش آموزان را وادار به اندیشیدن کنیم این تنها کفایت نمی کند که به آنها دستور دهیم بیا ندیشند . ابتدا برای اندیشیدن باید کنجکاوی آنها را بر انگیزیم . تا دانش آموزی با مشکلی رو به رو نشود فکر نخواهد کرد . و تا به چیزی راغب و علاقه مند نباشد درباره آن اندیشه نخواهد کرد. ادامه مطلب...

    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    به بچه ها کمک کنید تا با هم سازگاری کنند
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/26:: 10:28 صبح
  • به بچه ها کمک کنید تا با هم سازگاری کنند

    رهنمودهای سادهای که شما با به کارگیری آنها میتوانید از نزاع فرزندانتان جلوگیری کنید ؛ عبارتند از :

    ·        برای رفتار پسندیده قانون وضع کنید . به بچه ها بگوئید دشنام ندهند ، نام بر روی هم نگذارند ، داد نکشند  و در را محکم به هم نزنند . از آنها بخواهید بر اساس قانون عمل کنند و برای شکستن آن پیامد مشخص کنید . این به بچه ها می آموزذ که صرف نظر از موقعیت یا عوامل ایجاد کننده ی نزاع ، آنها مسئول اعمالشان اند و از هر کوششی برای بحث در باره ی حق با کیست ، اجتناب کنید .

    ·        اجازه ندهید فرزندانتان فکر کنند که همه چیز و همیشه باید عادلانه تقسیم شود . گاه نیاز یک کودک بیش از دیگری است .

    ·        به نیازها و علائق هر یک از فرزندان مستقیما توجه کنید . برای مثال ، اگر یکی از انها قدم زدن در بیرون از منزل را دوست دارد ، شما نیز با او به گردش یا به پارک بروید و اگر کودک دیگر به مطالعه علاقه مند است ، برایش وقت بگذارید .

    ·        اطمینان پیدا کنید که بچه ها فرصت و زمان کافی برای انجام کارهای شخصی ، برای بازی با اسباب بازی ها یشان و بازی با دوستانشان را بدون مزاحمت خواهر یا برادرشان در اختیار دارند و می توانند از فعالیت های مورد علاقه شان ، بدون این که خواهر یا برادرشان را نیز سهیم کنند ، لذت ببرند .

    ·        به فرزندانتان بگویید و عملا نشان دهید که به هر چه دوستدارند نخواهند رسید .

    ·        بگذارید فرزندانتان بدانند آن ها مهم و مورد نیازند و احتیاجات آن ها براورده خواهد شد .

    ·        به اتفاق اعضای خانواده به گردش بروید . خواه به سینما می روید یا در یک مسابقه شرکت می کنید ، شیوه ی دوستانه ای برای فرزندانتان ایجاد کنید که در کنار هم باشند و با هم ارتباط برقرار کنند . این می تواند به کاهش تنش بین آن ها منجر شود و مانع از دخالت شما گردد . از ان جا که بسیاری از بچه ها برای جلب توجه والدین با هم نزاع می کنند ، تفریحات خانوادگی می تواند به کاهش تعارضات کمک نماید .

    ·        اگر فرزندانتان بیش از حد بر سر یک موضوع با هم نزاع می کنند ( مثل بازی های ویدئویی ) ، برنامه ای برای استفاده از این وسا یل ،  توسط هر یک از بچه ها در طول هفته ، تنظیم کنید .

    ·        اگرجنگ  بین بچه های دبستانی زیاد است ، نشست های خانوادگی هفتگی برگزار کنید که در ان قوانین مربوط به نزاع تکرار شده ، موفقیت های قبای در زمینه ی کاهش تعارضات مرور گردد . برنامه ای تنظیم کنید که در آن بچه ها برای شرکت در فعالیت های خانوا دگی و همکاری برای پایان درگیری ها امتیاز می گیرند .

    ·        گاه کودکان نیاز به فرصتی دارند که تنها و به دور از جمع خانواده باشند . سعی کنید گهگاه برای هر کدام ، فعالیت یا سرگرمی جدا گا نه در نظر بگیرید . هنگامی که کودکی سرگرم فعالیت مورد علا قه اش شد ، توجه خود را به کودک دیکر معطوف نمایید .

    ·        یادتان باشد که گاه کودکان برای جلب توجه والدین با هم نزاع می کنند . در این گونه موارد ، به آن ها توجه نکنید تا مشوق نزاع ا ن ها از بین برود . وقتی حال و حوصله ی بچه ها را ندارید ، کار رسیدگی به نزاعشان را به والد دیگر واگذار کنید که ممکن است در آن لحظه صبر و حوصله اش بیش تر باشد .

    منبع : مجله ی پیوند  فروردین و اردیبهشت 1387


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    در روز اول کلاس چه کار باید انجام دهیم ؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/24:: 11:29 عصر
  • پاسخ متعارف و پیش افتاده این است که به سادگی شروع به صحبت کنیم : « خوب ، امروز اولین روز ماست و این هم اولین صحبت های ماست ؛ میتوانیم شروع کنیم ». راه دیگر این است : « این برنامه و رئوس مطالب شماست ؛ بروید و کتاب هایتان را بخرید ، جلسه ی آینده همدیگر را خواهیم دید » .


     

    هیچ کدام از این دو مورد چندان جالب به نظر نمی رسد ؛ اما دیگر روش های ممکن کدامند ؟


     

    چندین سال پیش گروهی از استادان دانشگاه  اوکلاهاما  همدیگر را در اولین روز کلاسشان ملاقات کردند و کارهایی را که هر کدامشان در ان روز انجام می دادند بررسی کردند ؛ اما خیلی زود بحث آنها از « ان چه مشاهده کرده بودند » به « ان چه امکان انجامش بود » ، تغییر کرد . سرانجام آنها 9 روش عملی جالب را شناسایی کردند که در این جا به آنها اشاره می شود ؛ البته معلم نباید احساس کند  که ملزم به اجرای همه ی این موارد است ؛ اما به نظر می رسد اجرای حداقل یک یا چندین مورد از آنها در روز اول ( یا در هفته ی اول ) کمک می کند تا کلاس به روش صحیحی شروع شود .


     

    1 . درگیر کردن سریع دانش آموزان در کلاس ،


     

    این کار به صورت های مختلف انجام می گیرد :


     

    *    از آنها بخواهیم خودشان را معرفی کنند ؛


     

    *    اجازه دهیم تا درباره ی موضوعی بی سر و صدا فکر کنند و بنویسند ؛


     

    *    به همه ی کلاس یا گروه کوچکی از آنها اجازه ی بحث و مذاکره بدهیم ؛


     

    به نظر می رسد که اجازه دادن به دانش آموزان از همان ابتدا برای این که بدانند آنها اعضای فعالی خواهند بود ؛ روش خوبی باشد .


     

    2 – شناسائی ارزش و اهمیت موضوع درسی


     

    دانش آموزان با این ذهنیت که « چرا این موضوع درسی مهم است » وارد کلاس نمی شوند . شاید لازم باشد معتم به آنها کمک کند تا اهمیت دوره را درک کنند . هر چه زودتر این اتفاق


     

    بیافتد ، دانش آموزان زودتر آمادگی پیدا می کنند تا دقت و انرژی شان را صرف یادگیری موضوع درسی کنند .


     

    3 – تنظیم و ارائه ی توقعات


     

    شامل مواردی از این قبیل است : آن چه که معلم به عنوان زمان مناسب برای مطالعه و تکالیف کلاس در نظر می گیرد ، اهمیت تحویل به موقع تکالیف ، انتظارات از رفتار کلاسی ، روشی که معلم می خواهد با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و این که چه اندازه ارتباط بین دانش آموزان مطلوب است .


     

    هم چنین ، نخستین روز ، فرصتی ایجاد می کند تا پی به انتظارات دانش آموزان از معلم و کلاس ببریم .


     

    4 – ایجاد تفاهم


     

    تقریبأ هر کلاسی ، هم برای معلم و هم برای  دانش آموزانلذت بخش تر خواهد بود ؛ اگر آنها کمی هم دیگر را بفهمند . این تبادل و تفاهم می تواند با معرفی هم دیگر ، ارائه ی اطلاعات قبلی و ... شروع شود .


     

    5 – آشکار کردن چیزی در مورد خودتان


     

    گاهی اوقات ، اگر دانش آموزان معلم را مثل یک انسان معمولی ( یعنی فردی جدا از یک موضع قدرت و کارشناس درسی ) تصو ر کنند . ارائه ی خاطرات شخصی و سخت گیری کمتر می تواند به این فرایند کمک کند .


     

    6 – تصدیق اعتبار خود


     

    گاهی اوقات این اتفاق خود به خود روی می دهد ؛ اما در برخی مواقع دانش آموزان هم نیاز دارند تا در مورد تجربه ی کاری معلم ، تجربه ی مسافرت یا تحقیقات و انتشارات معام در یک ناحیه با خبر شوند . این شناخت باعث می شود تا دانش آموزان اطمینان یابند که معلم به آن چه درباره اش صحبت می کند ، آگاهی دارد .


     

    7 – تعیین چگونگی جو حاکم بر کلاس


     

    هر معلمی یک نوع جو کلاسی را می پسندد : سخت گیرانه ، آرام ، رسمی ، خصوصی ، طنز آمیز ، جدی و غیره . باید سعی کنید جوی را که می پسندید خیلی زود آن را ایجاد کنید و برای ما بقی سال آن را نهادینه کنید .


     

    8 – تهیه ی اطلاعات اجرائی


     

    اغلب در طول دوره تحصیلی شکل می یابد با فرض این که شما برنامه درسی ای با این اطلاعات دارید : دانش آموزان به چه مطالب خواندنی نیاز خواهند داشت ، تکالیف منزل به چه صورتی خواهد بود ، محل کار شما کجاست ، رتبه بندی کلاسی به چه شکلی خواهد بود ، سیاست شما در رابطه با حاضرین ، ورقه های تأ خیر داشته ، امتحانات جبرانی و ... چگونه است .


     

    9 – معرفی موضوع درس


     

    در صورتی که مروری کلی روی موضوع داشته باشیم ، این معرفی تسهیل خواهد شد :


     

    v    موضوع چیست ؟


     

    v    قسمت هایمختلف موضوع کدامند ؟


     

    v    به چه صورت با بخش های دیگر علمی ارتباط پیدا می کند ؟


     

    چند نکته


     

    به خاطر داشته باشید آنچه را که می خواهید کلاس در ما بقی سال آن را انجام دهد ، باید در روز اول آن را انجام دهید ؛ اگر می خواهید آن ها بحث و بررسی کنند ، در روز اول بحث و بررسی کنید ؛ اگر می خواهید آنها همواره در گروه های کوچک کار کنند ، در روز اول کاری را آماده کنید تا آنها در گروه های کوجک انجام دهند .


     

    §        قبل از این که امشب به خانه بر گردید ، بار کارهایتان را بر زمین بگذارید . آن را با خود به خانه نبرید . می توانید آن را فردا بردارید . اگر می توانید آن چه به عنوان بار مسؤ و لیت بر دوش می کشید ، برای لحظاتی پایین بگذارید و تمدد اعصاب کنید . بعد از این که استراحت کردید ، دوباره آن را بردارید . زندگی کوتاه است . از آن لذت ببرید .


     

    §        ما میتوانیم از مداد رنگی ها چیزهای زیادی بیاموزیم . بعضی از آنها تیز هستند و بعضی زیبا و بعضی دیگر هم تیره . بعضی از آنها اسم های عجیبی دارند و همه ی آنها در رنگهای متفاوتی هستند ؛ اما همه ی آنها در یک جعبه ی مشترک زندگی می کنند .


     

    منبع : رشد معلم   نیمه ی اول مهر 1386


     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    مفهوم تربیت
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/4/11:: 11:16 صبح
  • مفهوم تربیت:


        1.تربیت ، یعنی فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلّیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب.


        2.تعلیم ، یعنی فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای این که متعلّم دانشی را واجد شود.


        3.از دیدگاه اسلام ، تربیت ، متخلّق شدن به اخلاق الهی و مؤدّب شدن به آداب الهی است.

     

        4.تربیت ، مقّدم بر تعلیم است ، ولی تعلیم مقدّمه تربیت است.

     

        5.تربیت دینی در نهاد خانواده دارای دو شیو? کلامی و عملی است.

     

        6.یکی از شیوه های تربیتی انبیاء (ع) ، تربیت از راه عمل بوده ، برای تربیت دینی مردم از آن استفاده می کردند.

        7.تربیت الهی از کمال مطلق بر خوردار است،‌ ولی تربیت های معمولی فاقد جامعیّت

    لازم اند.

     

    منبع مجله پیوندخردادماه87


     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    احترام به شخصیت دانش آموزان
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/28:: 2:38 عصر
  • مسائل و مشکلاتی که می توانند عملکرد دانش آموزان راتحت تأثیر قرار دهند ، عبارت اند از :

        1. بروز بحران در روابط موجود بین اعضای خانواده ، خصوصاً روابط والدین که جدی ترین خطر برای احساس امنیت فرزندان است . مشاجره ، بگومگو ، دعوا ، فحاشی ، تهدید به طلاق و احتمال جدایی والدین در خانواده ، از نمونه های بارز و مصادیق وجود بحران در خانواده ها هستند .

        2. جدایی والدین یا مرگ آنها .     

        3. بیماری جسمی و یا بیماری روانی و یا معلولیت شدید یکی از والدین یا هر دوی آنها .

        4.بیماری یا معلولیت خود دانش آموز .

        5.  فقر شدید مالی خانواده و احتمال سوء تغذیه دانش آموز .

        6. وجود پدر یا مادری خشن و سخت گیر که دانش آموز را مورد آزار و تنبیه جسمی و یا روانی قرار می دهد .

        7. بیکاری سرپرست خانواده .

        8 . اعتیاد والد یا والدین به مواد مخدر .

        9. پر جمعیّت بودن خانواده و کمی فضای محل سکونت .

        10.زندانی بودن سرپرست خانواده .

       منبع: مجله رشد راهنمایی تحصیلی بهمن 86

     

           


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    معلم خلاق چه کسی است؟
  • نویسنده : مرتضی بیابانی:: 87/3/27:: 2:46 عصر
  •  

    -سوالات عجیب وغریب دانش آموز را نادیده نمی گیرد.بسیاری از اوقات به دانش آموزی که سئوالات غیر عادی می کند، می گوید: (ساکت))! دانش آموز از طرح سئوالاتی که معلم را به زحمت اندازد لذت می برد.

    معلم گرامی در صورتی که نمی توانید برخی سئوالات را جواب دهید بگذارید دانش آموز ببیند شما از چنین سئوالاتی استقبال می کنید.2-معلمانی که دارای خلاقیت فردی هستند.

    3-به خلاقیت وابتکار دانش آموز پاداش بدهد.

    4-برای فعال کردن فرآیندهای ذهنی فقط به بهبود شرایط بیرونی آموزش مانند:کتاب راهنما-کاروتمرین ونرم افزارهای آموزشی و... اکتفا نمی کند ،بلکه زمینه هایی برای تجربه های شخصی یادگیرندهع فراهم می کند.

    5-معلم خلاق به روش های یاد دهی ویادگیری کلیشه ای اکتفا نمی کند.

    6-برای معلمان خلاق تنها بسته های آموزشی مرجع آموزش نیستند.

    7-برای معلم زمینه ساز خلاقیت ،محل آموزش ثابت ومشخص نیست.

    8-معلم خلاق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را وسیله ای برای افزایش مهارت های یادگیری تلقی می کند.

    9-ابزار ارزشیابی برای معلم خلاق به انواع ابزار کاغذی-کتبی شفاهی وعملی وشناخته شده محدود نیست.

    10-معلم زمینه ساز خلاقیت فقط آن چه را که آموزش داده ارزشیابی نمی کند.

    11-معلم خلاق فضایی خلاق را به وجود می آورد وبه دانش آموز می آموزد که تفکر خلاق خود را معتبر بداند.

    12-احساس وحشت از کارها را برطرف می کند.

    13-یادگیری خود انگیخته راتشویق می کند.

    14-دانش آموز رابه محرک های محیطی حساس تر می کند.

    15-کسب دانش در رشته های گوناگون را تشویق می کند.

    16-به طور منظم ،چگونگی آزمودن وعقیده را آموزش می دهد.

    منبع:مجله رشدمعلم 1 مهر86

     

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    <   <<   11   12   13      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 462240
    بازدید امروز : 4
    بازدید دیروز : 9
    ... فهرست موضوعی یادداشت ها...
    کتاب -مقاله-تحقیق-عکس .
    ............. بایگانی.............
    رشدو آموزش
    رشدومذهبی
    رشدوطرح درس
    رشدعلمی(کامییوترو...)
    رشدو خانواده
    رشدو مهارت زندگی
    رشدو مهدویت
    رشدومدیریت
    ارزشیابی
    تکلیف شب وانواع آن
    اقدام پژوهی

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره ما ..........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    مرتضی بیابانی
    این وبلاگ با نگاهی به روش های تعلیم و تربیت نوین ایجاد شده است . امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای آموزش و پرورش نوآموزان برداریم . از طریق تلفن و یا ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند سازید 05113711400دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5مشهد-ایمیل beiabani@gmail.com

    .......... لوگوی ما ........
    نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    .......لوگوی دوستان ........




    ....... لینک دوستان .......
    کارشناسی تکنولوژی گروه های آموزشی ناحیه5 مشهد
    آثار شهید مطهری
    اداره آموزش و پرورش ناحیه 5
    اطلاعات علمی ایران
    راز و رمز کلاس و درس و ...معلم
    پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
    نشریه الکترونیکی پژوهش های علوم اسلامی
    کتابخانه صوتی
    کتابخانه احکام
    مدرسه اینترنتی تبیان
    مدیران منطقه 3 آموزش وپرورش ناحیه5 مشهد
    دبستان پسرانه استقلال ناحیه 5 مشهد

    ............. اشتراک.............
     
    رشدو آموزش - نگاهی به رشد تعلیم و تربیت
    سفارش تبلیغ

    ابتدا نیت کنید


    سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید

    .::.حالا کلید فال را فشار دهید.::.

    برای گرفتن فال خود اینجا را کلیک کنید
    دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ



    ............ طراح قالب...........